دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

در این وبلاگ بیماریهای مغز و اعصاب، اخبار و پیشرفت های جدید در این زمینه به زبان ساده و قابل استفاده عموم نوشته خواهد شد. بدلیل عدم فرصت کافی امکان پاسخگویی خصوصی مقدور نیست. لذا فقط به سوالاتی که موافقت برای انتشار عمومی در آن درج شده باشد با حفظ محرمانگی پرسشگر و پس از ویرایش مختصر، پاسخ بصورت عمومی منتشر خواهد شد.

معرفی داروی جدید برای بیماران مبتلا به ALS

يكشنبه, ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۱۲:۲۰ ق.ظ

سازمان غذا و داروی امریکا اخیرا داروی جدیدی را برای درمان در بیماران مبتلا به ALS مورد تایید قرار داده است. این دارو از حدود یکسال قبل در ژاپن و کره جنوبی با نام Radicava (Edaravone) مورد استفاده قرار داشت و پس از آنکه توانست نشان دهد در یک دوره مطالعاتی شش ماهه توانسته بود سبب کاهش سرعت بیماری ALS شود مورد تایید سازمان غذا و داروی امریکا قرار گرفته است.
داروی رادیکاوا با مقابله با رادیکالهای آزاد که از عوامل مطرح در بروز بیماری ALS  است سبب کند شدن سیر پیشرفت بیماری می شود. در بیماری ALS بدلایل نامعلومی سلولهای حرکتی نخاع و مغز دچار تحلیل و از بین رفتن تدریجی می شود و همین امر سبب فلج و تحلیل تدریجی عضلات دست و پا، و بلع و تنفسی می شود.
از حدود 22 سال قبل که داروی ریلوزول (Riluzole) برای کند کردن سیر پیشرفت بیماری مورد تایید و استفاده قرار گرفته بود این اولین دارو از لیست بلند و بالای داروهای تحت مطالعه است که برای استفاده در بیماران تایید شده است. گرچه امید می رود که در سالهای آینده داروهای بیشتری نیز پس از تکمیل فرآیند تحقیقات برای این بیماری معرفی شوند.
داروی رادیکاوا ابتدا بصورت تزریق وریدی به مدت 14 روز  به بیمار داده می شود و سپس 14 روز استراحت می کند. در ماههای بعدی دارو بمدت 10 روز تجوز و تا ماه بعدی استراحت می نماید.
شایعترین عوارض دارو کبودی و مشکل راه رفتن بوده است. در برخی بیماران واکنش های شدید حساسیتی و کهیر و تنگی نفس بروز می کند که نیازمند اقدامات مناسب پزشکی است.

در حال حاضر داروی اداراوون در ایران بنام آلساوا (ALSAVA) تولید و توزیع شده است.

 
 
 
  • جواد عاملی مازندرانی

ALS

ALSAVA

Edaravone

radicava

آلساوا

درمان

رادیکاوا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی