دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

در این وبلاگ بیماریهای مغز و اعصاب، اخبار و پیشرفت های جدید در این زمینه به زبان ساده و قابل استفاده عموم نوشته خواهد شد. بدلیل عدم فرصت کافی امکان پاسخگویی خصوصی مقدور نیست. لذا فقط به سوالاتی که موافقت برای انتشار عمومی در آن درج شده باشد با حفظ محرمانگی پرسشگر و پس از ویرایش مختصر، پاسخ بصورت عمومی منتشر خواهد شد.

چربی های اشباع و خطر سکته مغزی و قلبی

جمعه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۶، ۰۳:۱۰ ب.ظ

با توجه به مطالب شایع شده در شبکه های اجتماعی و رسانه ها که بر اساس برخی مطالعات محدود و غیر دقیق ذکر می کنند مصرف چربی های اشباع موجود در کره و پیه خطری ندارد انجمن قلب امریکا طی یک فرآیند به بررسی مجدد مقالات و تحقیقات انجام شده در این زمینه پرداخته و آخرین توصیه ها را طی مقاله ای در مجله Circulation بتاریخ 15 ژانویه منتشر کرده است.

در این بررسی که توسط محققین برجسته این رشته با تمرکز ویژه بر روی نوع چربی ها صورت گرفته است مجددا تاکید شده است که بطور قطع کاستن از میزان مصرف چربی های اشباع و جایگزینی آن با چربی های چند غیر اشباع گیاهی توانسته است تا 30 درصد از خطر بروز بیماریهای عروقی و تصلب عروق به کاهد.

در این مقاله که انواع چربی ها تک به تک مورد ارزیابی قرار گرفته است ذکر می کند که چربی های اشباعی که باید در رژیم غذایی از مقدار آن کاسته شود شامل چربی لبنیات (کره)، چربی گوشت خوک و پیه گاو، روغن نخل (پالم)، روغن هسته خرما، و روغن نارگیل است.

چربی های چند غیر اشباع که بهتر است جایگزین موارد فوق شوند در روغن کانولا (کلزا)، روغن ذرت، روغن سویا، روغن بادام زمینی، روغن گلرنگ یا کاجیره (Safflower)، روغن آفتاب گردان و روغن گردو وجود دارند.

چربی موجود در روغن زیتون، آواکادو، بادام، بادام هندی، فندق، پسته، گردوی امریکایی و روغن آفتابگردان غنی از اولئیک اسید بیشتر از نوع چربی تک غیر اشباع است. این چربی ها گرچه به خوبی چربی های چند غیر اشباع نیستند ولی از چربی های اشباع بهتر هستند.

چربی های امگا 3 و امگا 6 که از چربی های ضروری هستند در روغن های گیاهی به وفور وجود دارند. چربی امگا 3 آلفا لینولئیک اسید در روغن سویا، و کانولا (کلزا) و گردو به مقدار فراوان یافت می شود.

بعلاوه جایگرین کردن چربی های اشباع با مواد قندی و شکرهای تصفیه شده، نان سفید و کربوهیدرات های فرآوری شده تاثیری در کاهش خطر بیماریهای عروقی نداشته است در حالیکه کربوهیدرات غلات کامل و میوه جات کامل اثر محافظتی در مقابل سکته داشته اند.


کانال تلگرام: www.t.me/Ameli_Office

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی