دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

در این وبلاگ بیماریهای مغز و اعصاب، اخبار و پیشرفت های جدید در این زمینه به زبان ساده و قابل استفاده عموم نوشته خواهد شد. بدلیل عدم فرصت کافی امکان پاسخگویی خصوصی مقدور نیست. لذا فقط به سوالاتی که موافقت برای انتشار عمومی در آن درج شده باشد با حفظ محرمانگی پرسشگر و پس از ویرایش مختصر، پاسخ بصورت عمومی منتشر خواهد شد.

۱ مطلب در خرداد ۱۴۰۳ ثبت شده است

۰۵
خرداد

پرسش: 

 

 

حدود سه ماه است که درد عضلانی و سفتی در دست چپ ام شروع شده، از آرنج به نوک انگشتان دست در امتداد انگشت کوچک به آرنج انگشت کوچک کم تر حس دارد. موقع درد بین دارو ایزیکام شروع میشه

 ۹ سال هست که پارکینسون دارم در حال حاضر هر سه ساعت ایزیکام ۱۲۵و نوراستور ۱۲۵ یک عدد در ۱۲ ساعت و گاباپنتین یک عدد شبانه‌ هست.

 

 

پاسخ: 

 

دردهای اسکلتی، مفاصل و عضلات از علائم شایع بیماری پارکینسون است. گاهی از چند سال قبل از شروع علائم پارکینسونی این دردها شروع می‌شوند. درد شانه بویژه بدلیل کم حرکتی شایع است و ممکن است سبب خشکی مفصل شانه شود. درد گردن بدلیل بروز آرتروز و درد تیر کشنده در دستها نیز در بیماران پارکینسونی شایع است.

 

کاهش تحرک در بیماری پارکینسون سبب تحت فشار قرار گرفتن بعضی اعصاب که سطحی‌تر هستند، می‌شود. یکی از این اعصاب عصب اولنار است که دقیقا از زیر ناحیه آرنج از زیر استخوان عبور می‌کند. در این ناحیه عصب ممکن است بدلیل بی‌حرکتی طولانی و فشار روی عصب، دچار آسیب شود که سبب درد و بی‌حسی در مسیر انگشتان بویژه انگشت کوچک دست می‌شود. این دردها بویژه در زمان کاهش اثر داروهای پارکینسون که خشکی بیشتر است شدت بیشتری پیدا می کنند.

 

از علل دیگر درد و بی‌حسی در انگشتان فشار روی ریشه‌های عصبی در گردن است. آرتروز و بیرون زدگی دیسک‌های گردنی سبب فشار روی ریشه‌های عصبی که به دست می‌روند شده و سبب بی‌حسی در برخی قسمت‌ها همراه درد می‌شود.

 

برای افتراق علل فوق و درمان مناسب باید به پزشک معالج مراجعه تا با معاینه و بررسی علت مشخص و درمان مناسب تجویز شود.

  • جواد عاملی مازندرانی