دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

در این وبلاگ بیماریهای مغز و اعصاب، اخبار و پیشرفت های جدید در این زمینه به زبان ساده و قابل استفاده عموم نوشته خواهد شد. بدلیل عدم فرصت کافی امکان پاسخگویی خصوصی مقدور نیست. لذا فقط به سوالاتی که موافقت برای انتشار عمومی در آن درج شده باشد با حفظ محرمانگی پرسشگر و پس از ویرایش مختصر، پاسخ بصورت عمومی منتشر خواهد شد.

۲ مطلب در خرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

۳۱
خرداد

نهم ژوئن ۲۰۱۶ در مجله لانست گزارشی از تحقیقات یک مرکز در کانادا منتشر شده است که نتایج امیدوار کننده ای از یک روش درمانی در بیماران ام اس را نشان می دهد. 

 این مطالعه در ۲۴ بیمار مبتلا به بیماری ام اس فعال با حملات و عود مکرر که میزان شدت بیماری آنها بین ۳-۶ (از مقدار کلی صفر تا ده) بوده است، ( یعنی بدون کمک در حدود صد متر را بدون کمک می توانسته اند راه بروند) و در سنین بین ۱۸ تا ۵۰ سال قرار داشته اند و پاسخ مناسب به داروهای خط اول و دوم درمانی نداده اند انجام شده است. 

ابتدا سلولهای بنیادین خون ساز  را از خون بیمار گرفته و خالص سازی کرده و سپس بیماران را تحت رژیم شدید شیمی درمانی قرار داده اند. پس از آنکه سیستم ایمنی بیمار با این رژیم کاملاً از کار افتاد آنگاه سلولهای بنیادین خون ساز خالص سازی شده خودش را به وی تزریق کرده اند و بدین شکل سیستم ایمنی بیمار از نو بازسازی می شود. سپس بیماران به مدت بین حدود ۴ تا ۱۳ سال مورد پیگیری قرار گرفته اند.

در انتها نتایج این تحقیق بدین قرار بوده است که در هشت نفر علایم بیماری تا حدودی بهبودی یافته است و در هشت نفر دیگر بیماری در این مدت پیگیری دیگر پیشرفتی نداشته است و بنظر میرسد بیماری متوقف شده باشد. در هفت نفر علایم بیماری بدتر شده بود یعنی بیماری سیر خودش را ادامه داده بود. یکی از بیماران نیز بدلیل آسیب کبدی در طی درمان فوت می کند.

نتایج این تحقیق بسیار درخشان بوده است و به همین دلیل در بسیاری از رسانه ها از آن به عنوان درمان قطعی بیماری ام اس نام برده شده است. درمانی که در دو سوم بیماران اثربخش بوده است. در یک سوم نه تنها بیماری متوقف شده است بلکه بهبودی در علایم نیز دیده شده است. 

اما باید توجه داشت برای اینکه درمانی را به توان برای استفاده عموم توصیه کرد نیاز به آزمایش آن در تعداد بیشتری از افراد دارد و میزان عوارض و فایده آن در طولانی مدت باید به نفع فایده باشد. در حالیکه این تحقیق در تعداد اندکی از بیماران انجام شده و قابل تعمیم نمی باشد. در ثانی باید توجه داشت که معیار درمان آن است که بعد از اتمام دوره درمان، باید بیماری متوقف و علایم بهبودی یابد. هنوز  برای این روش با این نتایج نمی توان گفت که درمان قطعی بیماری بوده است ولی نتایج درخشان آن می تواند نشانه ای از باز شدن مسیری جدید در رسیدن به درمان قطعی بیماری ام اس باشد. درمانی که با عوارض و مخاطرات کمتر بتواند بیماری را متوقف و سبب بهبود علایم ایجاد شده باشد. 





کانال تلگرام: www.t.me/Ameli_Office

  • جواد عاملی مازندرانی
۱۴
خرداد

اخیراً سازمان غذا و دارو آمریکا داروی جدیدی را بنام Daclizumab  و نام تجاری Zinbryta برای استفاده در بیماران مبتلا به ام اس مورد تایید قرار داده است. این دارو که بصورت تزریق زیر پوستی هر چهار هفته یک بار توسط خود بیمار تجویز می شود، در مقایسه با داروی قدیمی آونکس در جلوگیری از بروز حمله جدید موثرتر بوده است. 

البته با توجه به عوارض خطرناک کبدی از این دارو به عنوان درمان خط اول استفاده نمی شود و فقط پس از شکست درمانی یک یا دو داروی خط اول، این دارو را می توان تجویز کرد. بعلاوه قبل از هر تزریق نیز باید آزمایشات سلامت کبد را مشاهده نمود.

از عوارض مهم دیگر دارو حساسیت دارویی، افزایش خطر عفونت، افسردگی و افکار خودکشی است. 

از عوارض شایع دارو گلودرد، عفونت تنفسی و فارنژیت، آنفلوآنزا، جوش پوستی اگزما، بزرگی غدد لنفاوی را می توان نام برد. 







کانال تلگرام: www.t.me/Ameli_Office

  • جواد عاملی مازندرانی