دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

در این وبلاگ بیماریهای مغز و اعصاب، اخبار و پیشرفت های جدید در این زمینه به زبان ساده و قابل استفاده عموم نوشته خواهد شد. بدلیل عدم فرصت کافی امکان پاسخگویی خصوصی مقدور نیست. لذا فقط به سوالاتی که موافقت برای انتشار عمومی در آن درج شده باشد با حفظ محرمانگی پرسشگر و پس از ویرایش مختصر، پاسخ بصورت عمومی منتشر خواهد شد.

۴ مطلب در مرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

۱۷
مرداد

🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻پرسش و پاسخ🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻


📩 سوال:

بخاطر تحریم ها داروی مادوپار پیدا نمیشه آیا بدون نظر پزشک میشه این دارو را جایگزین کرد؟


🖋 پاسخ: 👇👇👇


✅ جابجایی داروها، حتی داروهای مشابه ژنریک حتماً باید با نظر و اطلاع پزشک معالج باشد.

✅ داروهای مشابه ژنریک که توسط کارخانجات متفاوت تولید می شوند، به دلایل مختلفی دارای تفاوت‌های جزیی با یکدیگر هستند. گاهی داروی تولیدی یک کارخانه برای یک نفر مطلوب ولی داروی مشابه تولیدی کارخانه دیگر بخوبی تحمل نمی شود.

✅ داروی نوراستور ۱۲۵ و ۲۵۰ مشابه مادوپار ۱۲۵ و ۲۵۰ می باشد که هم اکنون موجود می باشد. این دارو توسط شرکت پارس گیتا دارو تولید شده است.

                               


👉 www.t.me/Ameli_Office    کانال تلگرام مطب دکتر جواد عاملی


📩 @DrAmeli             راه ارسال سوال📩

  • جواد عاملی مازندرانی
۱۷
مرداد

🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻پرسش و پاسخ🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻


📩 سوال:

   بدلیل داشتن عفونت های مکرر هنوز موفق به تزریق ریتوکسیماب نشدم و حدود ۴ماه هست که فینگولیمد را مصرف نکردم. آیا صلاح برای  شروع  مجدد قرص هست یا نه؟  واگر هست باید بستری شوم؟ من از سال ۹۳ قرص مصرف میکردم و عوارضی نداشتم. ‌



🖋 پاسخ: 👇👇👇


✅ با هر دو داروی فینگولیمد و ریتوکسیماب احتمال بروز عفونت‌ها بیشتر می شود و به همین دلیل قبل از شروع باید زمینه بروز عفونت‌ها بررسی و درمان شود. در موارد عفونت‌های شدید باید فینگولیمد موقتا قطع شود تا عفونت کاملاً درمان شود.

✅ در مورد فینگولیمد بویژه باید ایمنی نسبت به ویروس آبله مرغان، زونا و در  مورد ریتوکسیماب ایمنی و آلودگی به ویروس هپاتیت باید بررسی شود. در هر دو مورد آزمایش آلودگی به سل، عفونت‌های تنفسی و ادراری بررسی می شود.

✅ برای قطع فینگولیمد و شروع ریتوکسیماب، حدود دو ماه می توان فاصله انداخت. فاصله بیش از دو ماه خطر عود و پلاک جدید را زیاد می کند.

✅ اگر بعد از یک ماه از مصرف فینگولیمد به هر دلیلی دارو بیش از دو هفته قطع شده باشد، برای شروع مجدد باید مراقبت از لحاظ ضربان قلب و فشار خون و نوار قلبی به مدت ۶ ساعت انجام شود.

✅ در مواردی که فینگولیمد سبب عوارضی مثل عوارض چشمی، قلبی، کبدی شده باشد و یا علی‌رغم مصرف دارو، عود و یا پلاک‌های جدید بروز کند، لازم است با داروی دیگری مثل تایسابری یا ریتوکسیماب یا آلمتوزوماب جابجا شود.


👉 www.t.me/Ameli_Office    کانال تلگرام مطب دکتر جواد عاملی

📩 @DrAmeli             راه ارسال سوال📩

  • جواد عاملی مازندرانی
۱۷
مرداد
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻پرسش و پاسخ🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻


📩 سوال:

 من خانمی  ۳۸ ساله هستم حدوداً ۹ ساله که ام اس دارم. اوایل مریضیم زیاد خسته می شدم. در این مدت ۸ سال فقط ۴سال پیش به دلیل حمله کورتون مصرف کردم. مدت یک ساله که ام ار ای نگرفتم. نظر دکترم اینه که جواب ام ار ای من به خودم اصلا شبیه نیست یعنی پلاک ها در حال فعال شدن هستند ولی حال خودم خوبه خوبه.
من خانم شاد و با انرژی هستم و همین باعث شده تا با مریضی بجنگم.
آیا امکان داره که من خوب شده باشم و آیا این بیماری قابل درمان هست؟


🖋 پاسخ: 👇👇👇


✅ با توجه به نداشتن علامت جدید در طی چهار سال گذشته و وجود تنها یک حمله نیازمند درمان با کورتن طی ۸ سال، از لحاظ بالینی و علایم، بنظر نمی رسد بیماری شما چندان فعال باشد.

✅ اما برای تعیین فعال بودن بیماری نمی توان فقط به علایم و نشانه‌های بالینی و معاینات تکیه کرد. در بسیاری از موارد بدون اینکه بیمار دچار علامت جدیدی بشود، پلاک‌های جدید در مغز ایجاد می شود و همین پلاک‌ها احتمال بروز ناتوانی در آینده را بیشتر می کند. به همین دلیل است که برای ارزیابی فعال بودن بیماری علاوه بر معاینات دوره‌ای لازم است ام آر آی دوره‌ای هم انجام شود.

✅ درمان‌های فعلی بیماری گرچه درمان کننده قطعی بیماری نیستند اما تا حدود زیادی سبب جلوگیری از عود بیماری و افزایش پلاک می شوند. مطالعات ۱۵-۲۰ ساله در مورد اینترفرونها که قدیمی‌ترین درمانهای بیماری هستند نشان داده است، در کسانیکه هرچه زودتر، در همان اوایل بیماری تحت درمان قرار گرفته‌اند تا حدود ۸۰ درصد جلوی پیشروی ثانویه و ناتوانی‌های بعدی گرفته شده است. به همین دلیل درمان بیماری از همان ابتدای تشخیص ضرورت دارد.

✅ ارتباط بین استرس و بیماری ام اس و همینطور پیشرفت بیماری، بسیار پیچیده و حل نشده است. برخی مطالعات نشان داده‌اند که استرس در بروز عود بیماری و پیشرفت آن نقش دارد. هر قدر استرس شدیدتر و مدت مواجهه با استرس بیشتر باشد احتمال عود را بیشتر ارزیابی کرده‌اند. واکنش فرد به استرس و نحوه تطابق با آن نیز بسیار مهم است. کسانیکه بدنبال استرس دچار واکنش‌های اضطرابی شدید و تغییرات شدید ضربان قلب می شده‌اند بیشتر در معرض عود و حمله قرار داشته‌اند. به همین دلیل در کسانیکه در معرض استرس‌های ممتد و شدید قرار دارند و دچار تنش و اضطراب مداوم هستند، رواندرمانی و درمان دارویی کاهنده شدت تنش و اضطراب توصیه می شود.


👉 www.t.me/Ameli_Office    کانال تلگرام مطب دکتر جواد عاملی

📩 @DrAmeli             راه ارسال سوال📩
  • جواد عاملی مازندرانی
۱۷
مرداد



📣📣 بارقه های امید برای درمان آلزایمر


💊 نتایج اولیه داروی ضد پلاک آمیلویید در بیماران مبتلا به آلزایمر در مراحل اولیه بیماری نتایج امیدوار کننده‌ای داشته است.

🔴 این دارو که یک آنتی بادی خالص شده انسانی ضد آمیلویید است، هر دو هفته تجویز شده است و در مدت ۱۸ ماه هم از لحاظ عوارض جانبی و هم از لحاظ اثر بخشی بالینی نتایج قابل توجه و امیدوار کننده‌ای داشته است و امید را برای درمان‌های مؤثر در آیندی نزدیک بیشتر کرده است. ‍

🔵 رسوب آمیلویید در مغز از نشانه‌های بیماری آلزایمر است که سالها قبل از بروز علایم بیماری پدید می آید. از آخرین داروهای تایید شده برای بیماری آلزایمر حدود ۱۵ سال گذشته است و درمان‌های جدید هیچکدام موفقیت آمیز نبوده‌اند. در این تحقیق دیده شده که اگر مقدار داروی آنتی بادی ضد آمیلویید افزایش داده شود و دارو در مراحل اولیه بیماری شروع شود، اثرات بارزی در کاهش مقدار آمیلویید مغزی و همچنین کاهش سرعت از دست رفتن حافظه خواهد داشت.

🔵 البته هنوز این دارو برای استفاده در بیماران مورد تایید قرار نگرفته و تا تایید نهایی شاید نیاز به مطالعات بیشتری داشته باشد.


👉 www.t.me/Ameli_Office    کانال تلگرام مطب دکتر جواد عاملی


📩 @DrAmeli             راه ارسال سوال📩

  • جواد عاملی مازندرانی