دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

در این وبلاگ بیماریهای مغز و اعصاب، اخبار و پیشرفت های جدید در این زمینه به زبان ساده و قابل استفاده عموم نوشته خواهد شد. بدلیل عدم فرصت کافی امکان پاسخگویی خصوصی مقدور نیست. لذا فقط به سوالاتی که موافقت برای انتشار عمومی در آن درج شده باشد با حفظ محرمانگی پرسشگر و پس از ویرایش مختصر، پاسخ بصورت عمومی منتشر خواهد شد.

بیماری ام اس چیست؟

پنجشنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۲، ۰۵:۳۷ ب.ظ

بیماری ام اس یا اسکلروز متعدد (Multiple Sclerosis) ، یکی از بیماری‌های شایع و مهم دستگاه عصبی مرکزی است. 

 

دستگاه عصبی مرکزی یعنی مغز، نخاع و اعصاب بینایی از میلیون‌ها سلول عصبی تشکیل شده است که به هر کدام از این سلولهای عصبی، نرون (Neuron) می‌گویند. سلول‌های عصبی یا نرون‌ها همانند سیم تلفن در یک مرکز مخابراتی که ارتباط نقاط مختلف با یکدیگر را فراهم می‌کند، مسئول هدایت اطلاعات و پیام‌ها از محیط اطراف به مغز و همینطور انتقال دستورات از مغز به سایر اعضای بدن می‌باشند.


هر سلول عصبی دارای زوائدی است که طول آن از چند میلیمتر تا ده‌ها سانتیمتر می‌رسد، پیام‌ها و اطلاعات در طول این زوائد بصورت جریان الکتریکی منتقل می‌شود. همانطور که دور سیم را با غلاف پلاستیکی می‌پوشانند تا هدایت جریان الکتریکی بهتر و بدون اختلال انجام شود، دور این زوائد را غلافی از چربی پوشانده که اسم آن غلاف میلین است. این غلاف میلین سبب هدایت سریع‌تر و بهتر جریان الکتریکی در طول عصب می‌شود. 

   در بیماری ام اس این غلاف میلین در برخی نقاط در طول زوائد عصبی تخریب می‌شود و در نتیجه انتقال اطلاعات در طول زوائد عصبی با اختلال مواجه شده و علائم بیماری نیز در نتیجه همین اختلال هدایت در مسیر اعصاب ایجاد می‌شود.





کانال تلگرام: www.t.me/Ameli_Office


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی