دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

در این وبلاگ بیماریهای مغز و اعصاب، اخبار و پیشرفت های جدید در این زمینه به زبان ساده و قابل استفاده عموم نوشته خواهد شد. بدلیل عدم فرصت کافی امکان پاسخگویی خصوصی مقدور نیست. لذا فقط به سوالاتی که موافقت برای انتشار عمومی در آن درج شده باشد با حفظ محرمانگی پرسشگر و پس از ویرایش مختصر، پاسخ بصورت عمومی منتشر خواهد شد.

۵ مطلب در تیر ۱۳۹۷ ثبت شده است

۱۹
تیر


🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻پرسش و پاسخ🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻

📩 سوال:


۲۸ ساله هستم و یک ماه پیش به طور ناگهانی دچار تاری دید در چشم راستم شدم. در ام آر آی مغزم پلاکی نبود فقط یک پلاک در گردنم دیده شد. آزمایش lp هم از من گرفتند که در جواب آزمایشم نوشته OCB یافت نشد.


میخواستم بدونم آیا من مشکوک به ام اس هستم؟؟


🖋 پاسخ: 👇👇👇


✅ التهاب عصب بینایی علل متفاوتی دارد که نیاز به بررسی دارد. علاوه بر بیماری ام اس، بیماریهای التهابی دیگر مثل NMO ، بیماریهای روماتیسمی و بیماریهای عفونی می توانند. سبب التهاب عصب بینایی شوند که باید از هم افتراق داده شود.


✅ نداشتن پلاک مغزی احتمال بیماری ام اس و عود را کم می کند. همراهی التهاب عصب بینایی با پلاک گردنی بویژه اگر طویل باشد احتمال بیماری NMO که از علل دیگر التهاب عصب چشم است را مطرح می کند.


✅ نداشتن OCB در آزمایش مایع نخاع نیز احتمال بیماری ام اس را کم می کند.




👉 www.t.me/Ameli_Office    کانال تلگرام مطب دکتر جواد عاملی


📩 @DrAmeli             راه ارسال سوال📩

  • جواد عاملی مازندرانی
۰۷
تیر



💊💊💊💊💊💊 ریتوکسیماب💊💊💊💊💊💊

🔴 ریتوکسیماب یک داروی تزریقی وریدی از جنس پادتن بر ضد لنفوسیت B است. این دارو به روش مهندسی ژنتیک از مواد پروتئینی موش و انسان تولید شده است و با اتصال به لنفوسیت‌های ب دارای گیرنده‌ای بنام CD20 سبب از بین رفتن آن می شود.

🔵 این دارو در ابتدا برای درمان نوع خاصی از سرطان خون و لنفوم تولید و مورد استفاده قرار گرفت ولی بتدریج و با شناخت نقش لنفوسیت‌های B در بیماریهای خودایمنی مثل روماتیسم مفصلی، بتدریج در درمان این بیماریها نیز از آن استفاده شد.

🔴 در بروز بیماری ام اس لنفوسیت‌های T و B نقش دارند. اکثر داروهای ام اس با مکانیسم‌های متفاوتی بر روی لنفوسیت T و تا حدودی لنفوسیت B اثر می کنند. اما ریتوکسیماب و اکرلیزوماب بطور اختصاصی بر روی گروه خاصی از لنفوسیت‌های B که دارای گیرنده CD20 هستند و نقش اساسی در بیماری ام اس دارند اثر کرده و آنها را از بین می برد.

🔵 بعد از حدود چهار هفته از تزریق دارو تقریباً تمام لنفوسیت‌هایی که این گیرنده خاص بر روی آن است از سطح خون محو می شود. گرچه دارو ظرف حدود یک ماه از بدن خارج می شود ولی حدود ۶ الی ۹ ماه طول می کشد تا تعداد لنفوسیتB مجدداً به سطح طبیعی اولیه بازگردد. به همین دلیل دوره‌های تزریق دارو معمولاً هر ۶ ماه می باشد.

🔴 گرچه مطالعات زیادی بر روی نقش ریتوکسیماب در درمان ام اس انجام شده است اما داروی مشابه آن بنام اکرلی زوماب که در تهیه آن فقط پروتئین انسانی بکار گرفته شده است و واکنش‌های حساسیتی حین تزریق کمتری دارد، به سازمان غذا و دارو امریکا معرفی و مجوز استفاده را  دریافت کرده است. بعلت گرانی اکرلیزوماب، صاحب نظران در بسیاری از کشورها استفاده از ریتوکسیماب بجای اکرلی زوماب را در ام اس عود کننده مجاز اعلام کرده‌اند. اکرلی زوماب و ریتوکسیماب بعنوان داروی خط دوم درمان در کسانیکه داروهای خط اول با شکست مواجه شده است تجویز می شود.


🔵 در اکثر بیماران بویژه در نوبت اول تزریق عوارض حساسیتی مثل تب و لرز، سردرد و درد بدن، کهیر، خارش بدن و آبریزش بینی بروز می کند. به همین دلیل قبل از تزریق ریتوکسیماب، داروی ضد حساسیت، استامینوفن و کورتن داده می شود تا از شدت این واکنش‌ها کاسته شود. برای کاهش شدت عوارض حساسیتی، دارو با سرعت خیلی آهسته و طی حدود ۴-۵ ساعت تزریق می‌شود.

🔴 از عوارض دیگر ساعات اولیه تزریق دارو، افت فشار خون است. بنابراین بهتر است تزریق در حالت دراز کش باشد و اگر بیمار داروی ضد فشار خون مصرف می کند، بهتر است با مجوز پزشک معالج، آن روز داروی فشار خون را کمتر مصرف کند و پس از ثبات فشار خون بعد از چند ساعت از اتمام تزریق و رفع عوارض، داروهای فشار خون را به روال قبل ادامه دهد.

🔵 از عوارض غیر شایع اما مهم ریتوکسیماب، عفونت‌ها است. از آنجاییکه دارو سبب تضعیف سیستم ایمنی می شود خطر عفونت‌ها بویژه عفونت‌های تنفسی و فعال شدن هپاتیت ویروسی نهفته بیشتر می شود. بنابراین بهتر است بیمار از مواجهه با بیماران سرماخورده و واگیر اجتناب نماید.

🔴 گرچه قبل از شروع درمان، وضعیت ایمنی و آلودگی بیمار به برخی عفونت‌ها مثل هپاتیت ویروسی، بیماری سل و عفونت‌های ریه و ادرار بررسی می شود. اما در صورت بروز علایم عفونت ریوی ( تب و لرز، سرفه، خلط و تنگی نفس) و یا هپاتیت ( تب، تهوع و استفراغ و زردی) و یا ضایعه و طاول پوستی زونا و آبله مرغان و یا علایم عفونت ادراری ( سوزش ادرار، درد زیر شکم، بی اختیاری ادرار) باید سریعا به پزشک معالج مراجعه کرد.


🔵 واکسیناسیون کامل قبل از شروع درمان در پیشگیری از عفونت‌ها بسیار مؤثر است و پزشک نیاز به کسب اطلاعات کامل از این نظر دارد. هر گونه واکسیناسیون باید حداقل ۴ هفته قبل از شروع ریتوکسیماب انجام شود. بعد از شروع دارو و تا برگشت سیستم ایمنی به حالت طبیعی، واکسن‌های ویروسی زنده مثل آبله مرغان را نمی توان تزریق کرد. تزریق واکسن‌های غیر زنده مثل هپاتیت ب و آنفلانزا نیز بعد شروع دارو تا ۹ ماه بعد از آخرین تزریق نمی توانند ایمنی کافی ایجاد کنند بهمین دلیل بررسی و تکمیل واکسیناسیون قبل شروع ریتوکسیماب توصیه می شود.

🔴 از آنجاییکه دارو از جفت عبور می کند و به جنین هم می رسد در طی مصرف دارو و تا ۱۲ ماه پس از آخرین نوبت تزریق باید با روش مطمئنی از بارداری جلوگیری کرد. مقدار اندکی از دارو در شیر ترشح می شود بنابراین در طی مدت مصرف دارو تا ۶ ماه از آخرین نوبت تزریق نباید شیر داده شود.


👉 www.t.me/Ameli_Office    کانال تلگرام مطب دکتر جواد عاملی


📩 @DrAmeli             راه ارسال سوال📩

  • جواد عاملی مازندرانی
۰۷
تیر

🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻پرسش و پاسخ🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻


📩 سوال:


من از سال ۸۶ سینووکس تزریق میکنم کلا در این مدت ۳ حمله داشتم. هر هفته هنگام تزریق  یک عدد ویتامین ب۱۲ و ب کمپلس نیز تزریق میکنم. آیا مسأله داره یانه؟


🖋 پاسخ: 👇👇👇


✅ تعداد سه حمله در طی بیش از ۱۰ سال، بویژه اگر با افزایش تعداد و اندازه پلاک همراه نباشد نشان از تاثیر نسبتا خوب درمان دارد. نکته دیگر مقایسه با تعداد حملات در سال قبل از شروع درمان است که اگر کم شده باشد نیز از تاثیر درمان حکایت دارد و بهتر است درمان به همین منوال ادامه یابد.

✅ شدت حملات و افزایش پلاک هم مهم است. اگر حملات شدید باشد و سبب ایجاد علامت و ناتوانی پایدار شود، و همینطور اگر افزایش پلاک بیش از سه پلاک در یک سال باشد نیاز به تشدید درمان است.

✅ تزریق ویتامین ب ۱۲ و ب کمپلکس تداخلی با داروی سینووکس ندارد گرچه تزریق هر هفته بیش از حد نیاز است و بعلت محلول در آب بودن، مقدار اضافه از بدن دفع می شود. اگر کمبود ویتامین ب۱۲ و ویتامین‌های ب بعللی مثل مشکلات تغذیه‌ای و جذب دستگاه گوارش وجود داشته باشد تزریق ماهی یک بار کافی است.



👉 www.t.me/Ameli_Office    کانال تلگرام مطب دکتر جواد عاملی

📩 @DrAmeli             راه ارسال سوال📩

  • جواد عاملی مازندرانی
۰۷
تیر

🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻پرسش و پاسخ🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻


📩 سوال:

لطفا اگه میشه تفاوت میزان اثربخشی داروهای خارجی و ایرانی در بیماری ام اس توضیح بدید ایا آمپول آوونکس بهتر از سینووکس میباشد؟


🖋 پاسخ: 👇👇👇


✅ داروهایی مثل سینووکس و رسیژن داروهای بیولوژیک هستند که بصورت مولکول به مولکول از روی داروهای اصلی کپی برداری شده‌اند. این روش تولید در سایر کشورها نیز پس از گذشت دوره ثبت قانونی داروی اولیه انجام می شود و تولید آن تابع قوانین دارویی آن کشور است.

✅ داروهای فوق علاوه بر نظارت سازمان غذا و دارو با نظارت شرکت‌های دارویی معتبر تولید و پس انجام کارآزمایی بالینی مجوز توزیع و مصرف را پیدا می کنند.

✅ در برخی موارد از جمله سینووکس با آوونکس، رسیژن با ربیف، اکتووکس با آوونکس، اکتوریف با ربیف، اکتوفرون با بتافرون و زیفرون با بتافرون مورد کارآزمایی بالینی و مقایسه قرار گرفته‌اند که تاثیر درمانی و عوارض نسبتاً مشابهی داشته‌اند.



👉 www.t.me/Ameli_Office    کانال تلگرام مطب دکتر جواد عاملی


📩 @DrAmeli             راه ارسال سوال📩

  • جواد عاملی مازندرانی
۰۶
تیر


📩 سوال:


من پارسال MRI دادم و پلاک ها غیرفعال شده بود، مصرف فینگولیمد را ادامه دادم ولی امسال باز  حمله داشتم و یک دوره هم پالس وکورتون داشتم. میخواستم بپرسم چطور ممکنه پلاک غیر فعال باشه ولی باز هم حمله داشتم؟


🖋 پاسخ: 👇👇👇


✅ بطور کلی ممکن است فردی بدون عود و علامت جدید دچار افزایش پلاک در ام آر ای شود و بلعکس دچار عود و علامت جدید  شود ولی ما نتوانیم پلاک جدید را در ام آر آی بیابیم. 


✅ دلایل متعددی وجود دارد که سبب می شود علی‌رغم علامت جدید پلاک جدید را در ام آر آی پیدا نکنیم.


✅نخست اینکه ممکن است علامت جدید، حمله و عود واقعی نبوده باشد. در بسیاری از اوقات تشدید علامت قبلی به عللی مثل تب، سرماخوردگی، خستگی زیاد رخ می دهد و با رفع این عوامل علامت هم فروکش می کند.


✅ در برخی موارد بیمار دچار عوارض دوره‌ای حمله قبلی شده است. این عوارض بیشتر حسی و بصورت درد و کرختی و یا اسپاسم دوره‌ای عضلانی است. با درمانهای دارویی علامتی بهتر می شود گرچه ممکن است وقتی دیگر مجدد بروز کند. این موارد عود محسوب نمی شوند.


✅ از علل دیگر نیافتن پلاک حمله جدید کوچک بودن پلاک و کیفیت پایین ام آر آی و عدم گرفتن مقطع از روی پلاک است. در ام آر ای با کیفیت پایین، ممکن است پلاک در فاصله بین دو مقطع تصویر برداری قرار گرفته و رویت نشود. اما در ام آر آی با کیفیت مناسب و استاندارد رویت شود.


✅ در مواردی که پلاک‌ها زیاد باشند، یافتن پلاک جدید مثل دنبال سوزن گشتن در انبار کاه است. در این موارد انجام ام آر آی با تزریق در یافتن پلاک جدید از قدیمی‌ها کمک کننده است البته بشرطی که زود و قبل از پالس تراپی انجام شود.




👉 www.t.me/Ameli_Office    کانال تلگرام مطب دکتر جواد عاملی


📩 @DrAmeli             راه ارسال سوال📩

  • جواد عاملی مازندرانی