دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

در این وبلاگ بیماریهای مغز و اعصاب، اخبار و پیشرفت های جدید در این زمینه به زبان ساده و قابل استفاده عموم نوشته خواهد شد. بدلیل عدم فرصت کافی امکان پاسخگویی خصوصی مقدور نیست. لذا فقط به سوالاتی که موافقت برای انتشار عمومی در آن درج شده باشد با حفظ محرمانگی پرسشگر و پس از ویرایش مختصر، پاسخ بصورت عمومی منتشر خواهد شد.

۶ مطلب در خرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

۱۹
خرداد

🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻پرسش و پاسخ🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻

📩 سوال:

مادر من ۵۲ سالش هست و نزدیک به ۱۰ ساله بیماری پارکینسون داره، داروهای مادوپار، سیفرول استفاده میکنه. الان گرفتگی عضلات در یک سمت بدن (هم گرفتگی در کتف و گردن و هم پا ) اذیت میکنه آیا دارویی هست که بتوان در کنار مادوپار مصرف کرد که این اسپاسم رو برطرف کنه؟



🖋 پاسخ: 👇👇👇


✅ درد و گرفتگی عضلات از شکایات شایع در بیماری پارکینسون است. درد در بیماری پارکینسون علل متفاوتی دارد. از همان ابتدای بیماری و با کندی حرکت و سفتی اندامها احساس درد هم پیدا می شود. این درد با درمانهای دارویی پارکینسون مثل مادوپار و سیفرول از شدت علایم بیماری و همچنین درد کاسته می شود.

✅ به مرور زمان و با تشدید بیماری و کمبود بیشتر دوپامین مغز، علی‌رغم درمان‌های دارویی دردهای عضلانی و مفصلی بعلت نوسان میزان دوپامین و کم و زیاد شدن اثر دارو ایجاد شود. سفتی اندام‌ها در اثر کاهش اثر دارو و یا انقباض دردناک عضلات در اثر کمبود و یا حتی زیادی اثر دارو همگی می توانند سبب گرفتگی دردناک عضلات شوند. در این موارد نیز نیاز به تنظیم دقیق‌تر دارو داریم. کم کردن مقدار دارو در هر وعده و افزایش تعداد دفعات مصرف دارو با مقادیر کمتر تا حدودی کمک کننده است.

✅ به مرور زمان مشکلات مفصلی و آرتروز و کشیدگی و التهاب تاندونی هم بروز و شدید می شوند که منشاء دردهای مفصلی و درد عضلانی می شود. در این موارد مصرف مسکن، توانبخشی و فیزیوتراپی و ورزش مناسب و نرمش سبب پیشگیری و کاهش درد می شود.

✅  یکی دیگر از علل احساس درد و حس ناخوشایند در پاها، سندروم پای بیقرار است.این سندروم که از عوارض شایع بیماری پارکینسون است  با داروهای پارکینسون بهترین شود ولی باید کمبود آهن، کمبود ب۱۲، ویتامین د، و دیابت و سایر علل را هم بررسی و در صورت وجود بطور جداگانه درمان کرد.



👉 www.t.me/Ameli_Office    کانال تلگرام مطب دکتر جواد عاملی

📩 @DrAmeli             راه ارسال سوال📩

  • جواد عاملی مازندرانی
۱۹
خرداد


✅ داروی ربیف و یا رسیژن از داروهای قدیمی توصیه شده برای درمان ام اس است که در ویال های آماده تزریق ۴۴ میکروگرمی بصورت زیر پوستی سه بار در هفته تجویز می شود.

✅ اینترفرونها در واقع بخشی از سیستم ایمنی بدن هستند که برای مقابله با عفونت‌ها بویژه ویروسی سبب تنظیم عملکرد ایمنی بدن می شوند. اینترفرونهای بتا سبب تنظیم عملکرد ایمنی و کاهش التهاب می شوند.

✅ اینترفرونهای مورد استفاده در بیماری ام‌اس از نوع بتا هستند. اینترفرون بتا ۱آ به دو شکل زیرپوستی بنام ربیف و تزریق عضلانی بنام آوونکس تولید شده است. ربیف با افزایش مقدار و دفعات تجویز اینترفرون نسبت به آوونکس تا حدودی اثرات بیشتری در جلوگیری از عود و ایجاد پلاک جدید داشته است. عضو دیگر خانواده اینترفرونهای بتا مورد استفاده در ام اس، بتافرون است که قدیمی‌ترین داروی مورد تایید بیماری ام اس بوده و از سال ۱۹۹۶ همچنان برای درمان بیماری تجویز می شود.

✅ در مطالعات اولیه در مقابل دارونما، آوونکس حدود ۳۲درصد، ربیف حدود ۳۳/۲درصد و بتافرون ۳۴درصد سبب کاهش عود سالیانه شده است. در مطالعات مقایسه‌ی ربیف با آوونکس نشان داده که گرچه هر دو اینترفرون بتا۱آ هستند اما ربیف بیش از آوونکس در جلوگیری از عود و پیدایش پلاک جدید در ام آر آی مؤثر بوده است. البته در مقابل میزان تولید آنتی بادی خنثی کننده دارو هم با افزایش مقدار تجویز دارو بیشتر است. بیشترین میزان با بتافرون، سپس ربیف و کمتر از همه با آوونکس بوده است.

✅ مطالعه ۱۵ ساله ربیف و ۲۱ ساله بتافرون نشان داده است که تداوم درمان همچنان از اثر بخشی دارو حکایت داشته و نشان می‌دهد هر قدر درمان زودتر شروع شود در جلوگیری از پیشروی بیماری و ناتوانی ثانویه موثرتر خواهد بود. بنابراین تا زمانیکه تجویز اینترفرون برای بیمار عوارض خطیری نداشته باشد و دارو مانع عود و ایجاد پلاک جدید در ام آر آی شود دارو را ادامه می دهیم.

✅ شایعترین عوارض ربیف درد و قرمزی محل تزریق و تب ولرز و درد بدن است. تب و لرز و درد بدن در مقایسه با آوونکس کمتر است اما در عوض عوارض محل تزریق بیشتر است. تب و لرز و درد بدن با شروع تدریجی و با مقادیر کمتر دارو و مصرف مسکن مثل ایبوپروفن و استامینوفن تخفیف پیدا می کنند و به مرور زمان هم از شدت آن کم می شود. گرچه در برخی بعد سالیان سال همچنان آزار دهنده باقی می ماند. عوارض محل تزریق نیز با رعایت اصول بهداشتی و چرخش محل تزریق تا حدود زیادی کم می شود.

✅ از عوارض خطیر ولی نادر ربیف افزایش آنزیم‌های کبدی، کاهش لنفوسیت و ندرتا پلاکت خون است. به همین دلیل بصورت دوره‌ای هر سه تا شش ماه این موارد چک می شود. بندرت ممکن است تزریق اینترفرونها سبب زخم پوستی در محل تزریق شود که لازم است دارو قطع و درمان دیگری توصیه شود. گاهی اوقات در محل تزریق تحلیل بافت چربی و گودی ایجاد می شود که نیازمند قطع دارو است.

✅ گرچه اینترفرونها از جمله ربیف به مقادیر جزیی از جفت عبور می کنند و عارضه‌ای برای جنین نداشته است اما در دوره بارداری نباید مصرف شوند و قبل و یا با شروع بارداری دارو باید قطع شود. بعلاوه در دوران شیردهی هم تجویز دارو باید قطع شود گرچه عبور دارو از شیر بسیار ناچیز است اما از عوارض آن برای نوزاد مطمئن نیستیم.


👉 www.t.me/Ameli_Office    کانال تلگرام مطب دکتر جواد عاملی

📩 @DrAmeli             راه ارسال سوال📩

  • جواد عاملی مازندرانی
۱۶
خرداد

🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻پرسش و پاسخ🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻


📩 سوال:

 من ۲۵ سالمه و از سال ۹۰ مبتلا به بیماری ام اس شدم، پنج سال اول بیماریم حالت عودکننده وفروکش کننده داشت و داروم رسیژن بود، الان حدود ۳ ساله بیماریم پیشرونده ثانویه شده و داروم فینگولیمد شده، از سال ۹۰ تا الان من هر سال حمله شدید دارم که پالس درمانی و کورتون داشتم، واقعا نمیدونم این قرص فینگولید پس کارش چیه، چرا جلوی حمله ها رو نمیگیره، حالا میخواستم راهنماییم کنین که چه کارکنم که تا سال بعد دوباره گرفتار حمله وپالس وکورتون نشم؟



🖋 پاسخ: 👇👇👇


✅ اگر در طی یکسال از درمان عود رخ دهد و ام آر آی هم حداقل سه پلاک جدید نشان دهد، یعنی درمان دارویی جاری قادر به کنترل بیماری نیست و در چنین شرایطی اگر هنوز از داروهای خط اول استفاده می شود می توان درمان را به داروی خط دوم تغییر داد و یا از داروی دیگری در همان خط اول که اثرات درمانی بیشتری نسبت به بقیه داشته استفاده کرد.

✅ در مواردی که علیرغم درمان با داروی خط دوم درمان مثل فینگولیمد حملات مکرر و عود رخ می دهد نشانه همچنان فعال بودن بیماری و ناکارآمدی داروی مصرفی می باشد. در چنین شرایطی می توان از داروهای دیگر که مکانیسم درمانی متفاوتی دارند استفاده کرد.
 
✅ در این موارد تایسابری و ریتوکسیماب یا اکرلی زوماب دو گزینه مطرح در وهله اول می باشند. اگر آزمایش آنتی بادی JCV مثبت باشد بعلت خطر عفونت PML داروی ریتوکسیماب یا اکرلی زوماب بر تایسابری ارجحیت دارد.

✅ در مواردی که دو داروی فوق هم مانع تکرار حملات نشود داروی آلمتوزوماب که اثربخشی بسیار بالایی در کنترل بیماری دارد توصیه می شود.






👉 www.t.me/Ameli_Office    کانال تلگرام مطب دکتر جواد عاملی


📩 @DrAmeli             راه ارسال سوال📩

  • جواد عاملی مازندرانی
۱۶
خرداد

🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻پرسش و پاسخ🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻


📩 سوال:

من دی ماه ۹۵ دچار تاری دید شدم که تشخیص دادن بیماری ام اس دارم با کورتون چشمم برگشت مثل قبل، و از بهمن ۹۵ هم دارم سینووکس میزنم مشکل خاصی ندارم فقط درد شدیدی بعد تزریق دارم.
میخواستم بپرسم با توجه به خفیف بودن بیماریم ایا امکانش هست درد بعد تزریقم از بین بره یا باید دارومو تغییر بدم ؟؟..
این مدت که سینووکس زدم مشکلی نداشتم چند ماه پیش که ام ار ای دادم پلاک هایم ثابت بود تنها مشکلم سینووکسه درد و عوارضش است.



🖋 پاسخ: 👇👇👇


✅ درد بدن و تب و حالت سرماخوردگی از عوارض شایع اینترفرونها بویژه اینترفرون بتا ۱ آ ( آوونکس، سینووکس، اکتووکس) است. گرچه به مرور زمان از شدت آن کاسته می شود اما در برخی ممکن است بعد سال‌ها همچنان آزار دهنده باشد.

✅ در صورتیکه عوارض تزریق برای بیمار آزار دهنده و غیر قابل تحمل باشد می توان از درمان‌های دیگر خط اول استفاده کرد. گلاتیرامر ( کوپامر، سینومر) گرچه سبب درد گذرای محل تزریق می شود اما عوارض تب و لرز و درد بدنی خیلی کمتری نسبت به اینترفرونها دارد.

✅ در مواردی که بیمار اساساً حاضر به استفاده از داروهای تزریقی نباشد می توان از داروهای خوراکی خط اول استفاده کرد. در خانم‌ها که مسئله احتمال بارداری مطرح است گزینه مناسب دی متیل فومارات ( دیفوزل، سینوتک، میلوبایوکس) است. در مردان و خانم‌هایی که قصد بارداری ندارند و به روش مطمئنی جلوگیری می کنند، تری فلونامید ( اوباجیو، تیریجیو، تبازیو) هم از گزینه‌های مناسب می باشد.



👉 www.t.me/Ameli_Office    کانال تلگرام مطب دکتر جواد عاملی

📩 @DrAmeli             راه ارسال سوال📩

  • جواد عاملی مازندرانی
۱۴
خرداد

🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻پرسش و پاسخ🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻


📩 سوال:



در بیماری ام اس آیا این امکان وجود دارد فردی که تحت درمان با داروی سطح دوم است بعد از گذشت مدت زمان و نداشتن حمله و پلاک جدید به داروهای سطح اول بازگردد یا همچنان باید داروهای قبلی را ادامه دهد



🖋 پاسخ: 👇👇👇



✅ روش معمول درمان، شروع با داروهای خط اول درمان ( اینترفرونها، گلاتیرامر یا داروهای خوراکی دی متیل فومارات، یا تری فلونامید) است. اگر با وجود مصرف منظم دارو علایم فعالیت بیماری وجود داشت ( یعنی حمله جدید و یا پلاک جدید در ام آر آی) از داروی قوی‌تر در همان گروه و یا داروهای خط دوم استفاده می شود.


✅ در مواردی ممکن است داروی خط دوم درمان سبب عوارضی شود و یا احتمال بروز عارضه زیاد باشد. مثلاً بیماری که تحت درمان با تایسابری قرار دارد بعلت میزان بالای آنتی بادی JCV در خطر بروز عفونت PML قرار گیرد. در این موارد ممکن است بسته به شرایط بیمار بعد دوسال تصمیم به قطع دارو و استفاده از داروی با قدرت کمتر گرفته شود. 


در بیماری که دچار عوارض عفونی شدید می شود نیز به همین روال عمل می شود. 


در مواردی که ادامه داروی خط دوم عارضه‌ای برای بیمار نداشته باشد می توان همان دارو را ادامه داد و الزامی به تعویض ندارد.


✅ گاهی اوقات از همان ابتدا بعلت شدید و سرکش بودن بیماری، درمان را با داروهای خط دوم مثل تایسابری، فینگولید و یا ریتوکسیماب شروع می کنند و پس از غیر فعال شدن بیماری به داروهای خط اول بر میگردند.




👉 www.t.me/Ameli_Office    کانال تلگرام مطب دکتر جواد عاملی


📩 @DrAmeli             راه ارسال سوال📩

  • جواد عاملی مازندرانی
۱۴
خرداد

 

🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻پرسش و پاسخ🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻

 

 

📩 سوال:

 

حدود ۳ ماه پیش پدر من یه تصادفی داشتند، به پشت سرشون ضربه خورد ولی مشکلی براشون ایجاد نشد. بعد ۱ ماه از این قضیه یه شب خوابیدن صبحش لکنت زبان گرفت و از بغل ران بی حس شد. مایعات هم به گلویش میگیره. lلان که بردیم دکتر بعد کلی آزمایش و mri ، تشخیص als دادند. پدرم ۵۵ سال دارد درضمن سردردهای شدیدی از سال‌های پیش تا الان داشته است. 

 

 

🖋 پاسخ: 👇👇👇

 

 

✅ شیوع بیماری ALS حدود ۵ مورد در صد هزار نفر است. علت بیماری ALS مشخص نیست. مهمترین عوامل مستعد کننده سن بالا و زمینه ژنتیکی است. در اکثر موارد بیماری بعد از ۴۰ سال شروع می شود و هر قدر سن بالاتر برود احتمال بروز بیشتر می شود. حدود ۵- ۱۰ درصد موارد بیماری زمینه ژنتیکی دارد. از عوامل احتمالی دیگر در بروز بیماری استعمال سیگار، تماس با سم‌های کشاورزی، تماس با فلزات سنگین مثل سرب، ضربه و تصادف و فعالیت شدید فیزیکی است. ولی نقش هیچکدام از اینها اثبات نشده است.

 

✅ بیماری با ضعف و تحلیل عضلات دست و پا و گاهی عضلات زبان و بلع شروع و بتدریج پیشرفت می کند و سبب بروز مشکلات حرکتی و بلع و تنفس می شود. دردهای اسکلتی و گرفتگی عضلات از علایم شایع بیماری است. سیر بیماری در همه یکسان نیست در برخی سریع و در برخی کند و حتی در مراحلی از بیماری متوقف می شود. 

 

✅ در حال حاضر داروهای ریلوزول و Edaravone (آلساوا)، دو داروی تایید شده برای کاستن از سرعت پیشرفت بیماری هستند.

 

 

 

👉 www.t.me/Ameli_Office    کانال تلگرام مطب دکتر جواد عاملی

 

📩 @DrAmeli             راه ارسال سوال📩

  • جواد عاملی مازندرانی