دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

در این وبلاگ بیماریهای مغز و اعصاب، اخبار و پیشرفت های جدید در این زمینه به زبان ساده و قابل استفاده عموم نوشته خواهد شد. بدلیل عدم فرصت کافی امکان پاسخگویی خصوصی مقدور نیست. لذا فقط به سوالاتی که موافقت برای انتشار عمومی در آن درج شده باشد با حفظ محرمانگی پرسشگر و پس از ویرایش مختصر، پاسخ بصورت عمومی منتشر خواهد شد.

۱ مطلب در آبان ۱۴۰۰ ثبت شده است

۰۷
آبان

بیماری کووید و اختلال شناختی

 

بسیاری از بیماران بهبود یافته از کرونا، تا ماهها پس از بهبودی از اختلال حافظه، بیادآوری کلمات، کاهش قدرت تمرکز و تصمیم گیری و فراموشکاری شاکی هستند. این مشکلات محدود به بیماران نیازمند بستری نبوده گرچه در بیماران نیازمند بستری بیشتر بوده است.

 

در مقایسه عوارض شناختی کووید19 بر روی 740 بیمار، شامل بیماران بستری شده، درمان در اورژانس و یا درمان سرپایی، دیده شد که سرعت تصمیم گیری، برنامه ریزی برای انجام کار و فعالیت، ثبت خاطره و بیادآوری و بیان کلمات بطور واضحی در بیماران بستری بیش از درمان شده در اورژانس و یا درمان شده سرپایی آسیب دیده است.

 

هنوز مشخص نشده است که آیا بیماری گووید می تواند سبب شروع روند آسیب تدریجی و تحلیل مغز و افزایش خطر ابتلا به بیماریهایی مانند بیماری آلزایمر و پارکینسون شود یا خیر. در بیماران با زمینه قبلی اختلال حافظه و بیماری آلزایمر که دچار بیماری کووید می شوند نیز ما شاهد تشدید اختلال شناختی و توانایی های تکلمی و کارکرد بیمار بعد از بهبودی از کووید هستیم. 

 

مطالعات نشان داده است که بیماران با زمینه قبلی آسیب مغزی، بدنبال بیماری کووید دچار آسیب بیشتر مغزی نسبت به افراد بدون زمینه بیماری مغزی می شوند. مطالعات نشان داده که بسیاری از بیمارانی که تا قبل از کووید اختلال مختصر حافظه داشته اند بعد از بهبودی از کووید دچار تشدید اختلال حافظه و بیاد آوری موضوعات تازه، نام بردن و انجام کارها و تمرکز شده اند. بنظر میرسد بیماری کووید سبب تسریع و تشدید بیماری آلزایمر می شود.

  • جواد عاملی مازندرانی