دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

در این وبلاگ بیماریهای مغز و اعصاب، اخبار و پیشرفت های جدید در این زمینه به زبان ساده و قابل استفاده عموم نوشته خواهد شد. بدلیل عدم فرصت کافی امکان پاسخگویی خصوصی مقدور نیست. لذا فقط به سوالاتی که موافقت برای انتشار عمومی در آن درج شده باشد با حفظ محرمانگی پرسشگر و پس از ویرایش مختصر، پاسخ بصورت عمومی منتشر خواهد شد.

۳ مطلب در آذر ۱۳۹۶ ثبت شده است

۲۴
آذر

‍ 💑 ازدواج و تأهل سبب پیشگیری از زوال عقلی می شود.


🔴 بر اساس مطالعه جمع آوری ۱۵ تحقیقات در این زمینه و در مجموع بیش از ۸۰۰ هزار شرکت کننده، دیده شده است که زوال عقل در کسانی‌که اصلا ازدواج نکرده‌اند ۴۲ درصد و در افراد بیوه و فوت همسر ۲۰ درصد بیشتر از افرادی بوده که متاهل بوده‌اند.


🔴 بنظر می‌رسد مهمترین عامل پیشگیری مؤثر در تفاوت فاحش شیوع زوال عقل در افراد متاهل و مجرد تفاوت شیوه زندگی و مشارکت اجتماعی بوده است. 


🔴 توجه به حفظ سلامت فردی و تغذیه و تعاملات اجتماعی همسر از عوامل مهم این پیشگیری در افراد متأهل است.


🔴 افزایش خطر زوال عقل در فوت همسر شاید ترس از تنهایی، سوگ از دست دادن همسر  و کمتر شدن تعاملات اجتماعی بوده باشد.


🔴 در افراد طلاق گرفته چنین اختلافی با افراد متاهل دیده نشده است. در این مورد نیز مهمترین عامل حفظ توجه به سلامتی و مشارکت‌های اجتماعی در افراد مطلقه بوده است.




کانال تلگرام: www.t.me/Ameli_Office




http://jnnp.bmj.com/content/early/2017/10/30/jnnp-2017-316274

  • جواد عاملی مازندرانی
۲۴
آذر

📩 سوال:

پدری دارم ۷۸ ساله، دچار بیماری پارکینسون سال ۸۶ و ۹۶ مورد عمل جراحی مغز قرار گرفته و لخته ی خون خارج کردن در حال حاضر ۴نوبت در روز مادوپار مصرف میکند.

حدود ۱تا ۲ ساعت بعد از مصرف دارو دچار لرزش شدید فک شده به طوری که قادر به صحبت کردن نمی‌باشد به همراه ضعف شدید و تپش قلب که حدودا یک ربع تا بیست دقیقه این حالت طول می‌کشد. جهت رفع این علایم چه راه حلی را توصیه می‌فرماید


🖋 پاسخ: 👇👇👇


🔴 بیماری پارکینسون در اثر کمبود دوپامین در مغز معمولاً در سنین بالای ۵۰ سال بصورت لرزش دست، کندی و کاهش حرکت و سفتی در دست و پا و حالت خمیده در ستون فقرات نمایان می شود.

🔴 برای درمان علامتی معمولاً از داروهای دوپامین مثل مادوپار، یا تحریک کننده گیرنده‌های دوپامین مثل سیفرول یا آمانتادین، یا داروهای مهار کننده متابولیسم و بی اثر شدن دارو مثل سلژیلین و در موارد مقاوم به درمان جراحی کاشت تحریک الکتریکی مغزی (DBS) استفاده می‌شود.

🔴 به مرور زمان معمولاً بعد از ۵- ۱۰ سال از شروع درمان با مادوپار کم‌کم از میزان پاسخ اولیه به دارو کاسته می شود و اثر دارو زودتر ناپدید شده و نیاز به افزایش تدریجی مقدار دارو پدید می آید.

🔴 با افزایش مقدار دارو گاهی اوقات در نقطه اوج اثر دارو که حدود ۳۰-۹۰ دقیقه بعد از مصرف دارو است حرکات اضافی در صورت و دست و پا ایجاد می شود و بعد از آن بتدریج از شدت این حرکات کم شده تا حالت سفتی و جمود که ناشی از رفع اثر دارو است ظاهر شود.

🔴 برای کاستن از عارضه حرکات اضافه اوج اثر دارو پس از ارزیابی علایم و نوع و مقدار داروهای مصرفی توسط پزشک معالج برخی توصیه کمک کننده است گرچه شاید مشکل کاملا بر طرف نشود.

✔️ مراقبت در رژیم غذایی؛ مصرف همزمان مادوپار با مواد پروتئینی سبب اختلال جذب و اثر دارو می شود. بهتر است دارو با آب میوه یا شکم خالی مصرف شود و حدود یک ساعت با رژیم غذایی پر پروتئین فاصله داده شود.

✔️ کم کردن فاصله مصرف مادوپا و در عوض کاستن از مقدار هر وعده دارو

✔️ استفاده از داروهای آهسته رهش مثل مادوپار یا سینمت آهسته رهش (Sinemet CR)

✔️ کاستن از مقدار مادوپار و استفاده از داروهای حاوی مهار کننده متابولیسم دارو مثل استالوو یا استاپارکین




کانال تلگرام: www.t.me/Ameli_Office




  • جواد عاملی مازندرانی
۱۷
آذر

با انتشار نتایج مطالعه مرحله سوم دو داروی ضد پروتئین مؤثر در بروز سردرد میگرنی در مجله New England Journal of Medicine  در ۳۰ نوامبر، بنظر می‌رسد درمان‌های پیشگیرانه جدیدی برای میگرن در راه باشد.

در این مطالعه، دو داروی erenumab و fremanezumab که دو دارو از گروه داروهای پادتنی منوکلونال انسانی هستند، بر علیه ماده پروتیینی اصلی در ایجاد سردرد میگرنی که CGRP نام دارد، بکار رفته است. 

داروی fremanezumab بصورت سه تزریق زیر پوستی در سه نوبت ماهیانه با دارونما مقایسه شده است. مطالعه نشان داده است علاوه براینکه دارو بدون خطر بوده، در ۴۱ درصد بیماران مبتلا به سردرد مزمن میگرنی( بیش از ۱۵ روز سردرد در ماه که حداقل ۴ ساعت طول بکشد) تا ۵۰ درصد از شدت و مدت سردرد کاسته است.

در مطالعه داروی erenumab، دو مقدار ۷۰ و ۱۴۰ میلی‌گرمی دارو بصورت ماهیانه زیر پوستی تزریق و با دارو نما مقایسه شده است. در طی مدت ۶ ماه بترتیب ۴۳/۳ و ۵۰ درصد نسبت به دارونما سبب کاهش حداقل ۵۰ درصدی در شدت و زمان سردرد شده است.

داروهای فوق که پیشقراولان داروهای جدیدتر با مکانیسم اثر نوین هستند در انتظار دریافت مجوز درمان از سازمان غذا و داروی امریکا هستند.


کانال تلگرام: www.t.me/Ameli_Office



  • جواد عاملی مازندرانی