دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

در این وبلاگ بیماریهای مغز و اعصاب، اخبار و پیشرفت های جدید در این زمینه به زبان ساده و قابل استفاده عموم نوشته خواهد شد. بدلیل عدم فرصت کافی امکان پاسخگویی خصوصی مقدور نیست. لذا فقط به سوالاتی که موافقت برای انتشار عمومی در آن درج شده باشد با حفظ محرمانگی پرسشگر و پس از ویرایش مختصر، پاسخ بصورت عمومی منتشر خواهد شد.

تعریف پلاک فعال ام اس

جمعه, ۱ اسفند ۱۳۹۹، ۰۸:۰۶ ب.ظ

🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻پرسش و پاسخ🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻

🆔 @Ameli_Office
📩 پرسش:

 

چطوری تشخیص داده میشه که پلاک فعال است یا غیر فعال؟

 
🆔 @Ameli_Office
🖋 پاسخ: 👇👇👇

 

✅ در ابتدا که داروهای ام‌اس محدود به اینترفرون‌ها بود، حداکثر تلاش، جلوگیری از پیدایش حمله جدید بود. اما با پیشرفت در درمان‌ بیماری ام‌اس، اهداف آرمانی هم برای آن متصور شد. گرچه بسیاری از افراد حمله جدید ندارند اما ممکن است بیماری با چراغ خاموش در حال پیشرفت باشد و بعد سال‌ها با ناتوانی تدریجی پیشرونده خود را نشان دهد.

 

✅ بر همین اساس معیارهای جدید برای غیر فعال بودن بیماری تعریف شد که تحت عنوان No Evidence of Disease Activity (ندا، NEDA)  نامیده می‌شوند. برای اینکه بگوییم بیماری ام‌اس فعال نیست علاوه بر نداشتن حمله جدید، عدم پیشرفت ناتوانی در طول سال و عدم وجود پلاک جدید و پلاک فعال در ام‌‌آر‌آی هم به تعریف اضافه شد. گرچه بیمار ظاهرا حمله‌ای ندارد ولی اگر در ام‌آر‌آی پلاک‌های جدید و فعال بوجود آید بعد چندین سال بتدریج ناتوانی پیدا ‌می‌شود. 

 

✅ پلاک فعال، یعنی در آن محل التهاب فعال وجود دارد و آسیب عصبی همچنان در جریان است. پلاک فعال را از طریق مشاهده جذب ماده کنتراست در محل پلاک که موقع انجام ام‌آر‌آی با تزریق دیده می‌شود و یا بزرگ شدن تدریجی پلاک می‌توان حدث زد. در حالیکه پلاک غیر فعال به مرور زمان کوچکتر می‌شود و ماده کنتراست در ام‌آر‌آی با تزریق در آن جذب نمی‌شود.
 


👉 www.t.me/Ameli_Office    کانال تلگرام مطب دکتر جواد عاملی

📩 @DrAmeli             راه ارسال سوال📩

  • جواد عاملی مازندرانی

ام اس

پلاک

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی