دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

در این وبلاگ بیماریهای مغز و اعصاب، اخبار و پیشرفت های جدید در این زمینه به زبان ساده و قابل استفاده عموم نوشته خواهد شد. بدلیل عدم فرصت کافی امکان پاسخگویی خصوصی مقدور نیست. لذا فقط به سوالاتی که موافقت برای انتشار عمومی در آن درج شده باشد با حفظ محرمانگی پرسشگر و پس از ویرایش مختصر، پاسخ بصورت عمومی منتشر خواهد شد.

۱۲ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۷ ثبت شده است

۲۸
ارديبهشت

🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻پرسش و پاسخ🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻


📩 سوال:

بیمار ۱۸ ماه است دیفوزل می خورد و ام آی آر با ترزیق ۴ ماه پیش نشان داده پلاک ها غیرفعال است ولی روند بیماری تدریجی درحال پیشرفت بوده است. پالس کورتن  صحیح است یا تزریق ریتوکسی مب و یا هیچکدام با توجه به غیر فعال بودن پلاک ها وخوردن دیفوزل؟


🖋 پاسخ: 👇👇👇


✅ ام اس پیشرونده یعنی بدون اینکه حمله جدیدی رخ دهد بمرور زمان از توانایی‌های بیمار کاسته می شود. برای اینکه تشخیص ام اس پیشرونده گذارده شود باید میزان توانایی‌های بیمار هر سه ماه چک و بر اساس معیار EDSS نمره داده شود. ام اس پیشرونده ثانویه ( بیمارانی که ابتدا ام اس حمله‌ای داشته و سپس پیشرونده شده‌اند) ممکن است با پلاک فعال در ام آر آی همراه باشد و یا نباشد.

✅ درمان ام اس پیشرونده بسیار مشکل است و نتایج درمانی با داروهای فعلی چندان رضایت بخش نبوده است. داروهای خوراکی در جلوگیری از پیشروی مؤثر نبوده‌اند. اینترفرونها در برخی مطالعات تا حدودی سبب کندی پیشرفت ناتوانی می شده‌اند لذا اگر بیماری تحت درمان با این داروها می باشد و حمله جدید هم ندارد می تواند اینترفرون را ادامه دهد.

✅ از درمان‌های پیشنهادی دیگر پالس ماهیانه و یا هر دو ماه یکبار متیل پردنیزولون (کورتن) است. گرچه این روش هم چندان نتایج چشمگیری نداشته است اما حداقل بطور موقت در برخی مانع پیشرفت می شود.

✅ از داروهای جدیدتر، ریتوکسیماب و اکرلی زوماب را می توان نام برد. این داروها برای درمان ام اس پیشرونده اولیه بویژه اگر همراه با پلاک فعال باشد مورد تایید قرار گرفته و تا ۲۵ درصد سبب جلوگیری از پیشرفت ناتوانی می شوند. مطالعات در موارد ام اس پیشرونده ثانویه محدود بوده و هنوز به اثبات نرسیده است گرچه بسیاری آن را توصیه می کنند. اگر پلاک فعال در ام آر آی وجود داشته باشد، در سنین جوانی باشد و در اوایل شروع سیر پیشرونده درمان شروع شود نتایج بهتر بوده است.

✅ پیوند مغز استخوان بعد از سرکوب شدید مغز استخوان با داروهای شیمی درمانی نتایج درخشانی در جلوگیری از پیشروی بیماری داشته است اما حجم مطالعات محدود بوده و هنوز مورد تایید قرار نگرفته است.



👉 www.t.me/Ameli_Office    کانال تلگرام مطب دکتر جواد عاملی


📩 @DrAmeli             راه ارسال سوال

  • جواد عاملی مازندرانی
۲۸
ارديبهشت

🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻پرسش و پاسخ🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻


📩 سوال:

 بنده که مبتلا به بیماری MND هستم میتونم روزه بگیرم؟


🖋 پاسخ: 👇👇👇


✅ توانایی‌ روزه گرفتن بیشتر به میزان شدت بیماری و بنیه جسمی بستگی دارد. در مواردی که علایم بیماری بسیار خفیف است روزه داری منعی ندارد اما اگر ضعف عضلانی شدید است و یا مشکل حرکتی قابل ملاحظه باشد و یا مشکل بلع و یا تنفسی وجود داشته باشد روزه داری توصیه نمی شود. در موارد خفیف بیماری هم اگر روزه داری سبب بروز ضعف شدید و مشکل بلع و تنفس شود باید از روزه داری اجتناب شود.



👉 www.t.me/Ameli_Office    کانال تلگرام مطب دکتر جواد عاملی


📩 @DrAmeli             راه ارسال سوال📩

  • جواد عاملی مازندرانی
۲۸
ارديبهشت

🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻پرسش و پاسخ🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻


📩 سوال:

ما بین داروی ریتوکسیماب و فینگولید چه تفاوتی وجود دارد؟ از نظر  اثردهی عوارض جانبی و قدرت چه تفاوتی می کنند؟  اگر بیماری فرد با یکی از این داروها کنترل نشد آیا امکان استفاده از داروی بعدی وجود دارد؟ اگر  قرار باشد بین این دو دارو یکی را انتخاب کنید کدام در اولویت قرار دارد؟



🖋 پاسخ: 👇👇👇


✅ فینگولید با حبس سلولهای لنفوسیت در غدد لنفاوی سبب کاهش لنفوسیت‌های در گردش خون و کاهش التهاب مغز و نخاع می شود. فینگولید در مقایسه با آونکس حدود ۵۰ درصد سبب کاهش حمله جدید و تشکیل پلاک جدید در ام آر  آی شده است. علاوه بر اثر بخشی بیشتر، مهمترین مزیت فینگولیمود خوراکی بودن و روزانه یک عدد بودن آن است. اثر بخشی این دارو نسبت به داروهای خط اول درمان ( اینترفرونها و گلاتیرامر) بیشتر است اما عوارض دارو نسبت به آنها نیز بیشتر است. عوارض شایع دارو سردرد، درد بدن و افزایش آنزیم‌های کبدی است و سایر عوارض نادر است. از جمله عوارض نادر  کندی ضربان قلب در شروع درمان است. به همین دلیل برای شروع حتماً باید بیمار حداقل ۶ ساعت تحت مراقبت ضربان قلب و فشار خون باشد. با این دارو احتمال عفونت‌ها بیشتر است و قبل از شروع درمان از وجود ایمنی نسبت به آبله مرغان باید مطمئن شد. احتمال نادر بروز ادم مرکز دید شبکیه چشم بویژه در بیماران مبتلا به دیابت وجود دارد که باید بویژه در شش ماه اول معاینه دوره‌ای انجام شود. بعلاوه باید معاینات دوره‌ای از لحاظ بدخیمی‌ها و عوارض کبدی و میزان لنفوسیت خون انجام شود.

✅  ریتوکسیماب سر دسته داروهای با مکانیسم متفاوت از داروهای قبلی بیماری ام اس است. این گروه دارویی ( ریتوکسیماب، اکرلی زوماب) بر روی نوع خاصی از لنفوسیت‌های گروه ب اثر می کنند که قبلاً کمتر مورد توجه بوده است. اکرلی زوماب تا حدود ۸۰ درصد سبب کاهش حمله جدید و تا ۹۰ سبب کاهش پلاک جدید در ام آر آی شده است. بعلاوه این دارو اولین داروی تایید شده در موارد ام اس پیشرونده است.  ویژگی بزرگ این دارو نیاز به درمان هر ۶ ماه است که سبب افزایش راحتی بیمار می شود. شایعترین عوارض دارو بروز واکنش‌های حساسیتی در زمان تزریق است. این دارو نیز همانند فینگولید خطر تشدید عفونت‌ها بویژه هپاتیت ویروسی را بالا می برد و باید قبل از شروع درمان از این لحاظ چک شود. این دارو نیز در گروه داروهای خط دوم درمان قرار دارد و در صورت عدم پاسخگویی به داروهای خط اول تجویز می شود.

✅ مطالعات مقایسه ای داروهای ام اس در دوره‌های کوتاه و در عده محدودی از بیماران انجام شده است و همه داروها نیز با یکدیگر بصورت دقیق مقایسه نشده‌اند. لذا ذکر دقیق برتری داروها از لحاظ سود و زیان امکان پذیر نیست. هر قدر داروها اثر بخشی بیشتری داشته باشند عوارض جانبی آنها نیز بیشتر می شود. لذا تصمیم به انتخاب درمان با در نظر گرفتن شرایط بیمار امکان پذیر می شود.



👉 www.t.me/Ameli_Office    کانال تلگرام مطب دکتر جواد عاملی


📩 @DrAmeli             راه ارسال سوال📩

  • جواد عاملی مازندرانی
۲۸
ارديبهشت

🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻پرسش و پاسخ🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻


📩 سوال:


مرد ٥۷ ساله، مدت چهار سال است که به لرزش خفیف دست چپ دچارم. دست راستم فاقد مشکل است. لرزش در مواقع عصبی شدن و  یا بلند کردن وسایل بیشتر خود نمایی میکند. گاهی در همین دست احساس کرختی هم وجود دارد. در مراجعه به پزشک تشخیص پارکینسون بوده و داروی نوراستور تجویز شده است. مادرم همین مشکل را با شدت بیشتر تا پایان عمر داشت. از مصرف هر دارویی اکراه دارم.


🖋 پاسخ: 👇👇👇


✅ لرزش دست یکی از علایم بیماری پارکینسون است ولی هر لرزشی نشانه ابتلاء به بیماری پارکینسون نمی باشد.


✅ لرزش دست در بیماری پارکینسون بیشتر در حالت استراحت مثلاً موقع تماشای تلویزیون و یا راه رفتن دیده می شود و با شروع حرکت موقتا کم می شود و‌مجدد شروع می شود. این لرزش اگر شدید نباشد و تنها علامت باشد چندان مشکلی در کارکرد فرد ایجاد نمی کند و الزامی به درمان ندارد. در بسیاری از اوقات بخاطر خجالت بیمار از لرزش مجبور به درمان می شویم.

✅ از لرزش‌های شایع دیگر لرزش وضعیتی است که اکثراً زمینه ارثی دارد. این لرزش ممکن است از سنین جوانی هم شروع شود. در این حالت با نگهداشتن دست در یک حالت و با حرکت و کار لرزش بیشتر می شود و با استراحت بر طرف می شود. گرچه برای این لرزش زمینه ارثی وجود دارد اما در همه بروز پیدا نمی کند.

✅ درمان لرزش بستگی به نوع لرزش و شدت آن دارد. اگر لرزش مشکلی در عملکرد ایجاد نکرده باشد نیازی به درمان ندارد. درمانهای دارویی مانع پیشرفت و شدت گرفتن لرزش در هیچکدام از لرزش‌های فوق نمی شود.

✅ در مواردی که لرزش خیلی شدید و سبب اختلال عملکرد شود و با درمانهای دارویی هم بهتر نشود می توان از تزریق موضعی بوتاکس در عضلات مسئول لرزش هم کمک گرفت. در موارد مقاوم به درمان روش‌های جراحی کاشت الکترود در مغز (DBS) قابل انجام است.


👉 www.t.me/Ameli_Office    کانال تلگرام مطب دکتر جواد عاملی


📩 @DrAmeli             راه ارسال سوال📩

  • جواد عاملی مازندرانی
۲۸
ارديبهشت
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻پرسش و پاسخ🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻


📩 سوال:


    من مبتلا بیماری ام اس هستم که ۵ ساله بیمار شدم. از بچگی تشنج میکردم نزدیک ۴ سال بود که تشنج نکرده بودم ولی از دوسال پیش دوباره تشنجاتم برگشته حالا هفته‌ای یکبار حتما تشنج میکنم به طوری که چند ثانیه خیره میشوم. داروهایم کاربامازپین فنوباربیتال و گاپنتین است. 
    درمورد ام اس هم خستگی زیاد دارم اسپاسم عضلات و درد خیلی شدید به طوری که خوابم نمیبره درد تا چند روز ادامه داره  و خوب میشه به مدت دو روز دوباره درد پا شروع میشه درد روی زانوم و پشت پام تا لگن که انگار میخواد در بیاد از درد شدید و دیسک کمر شدید هم دارم.



🖋 پاسخ: 👇👇👇



✅ شیوع تشنج در بیماری ام اس بیشتر از جامعه است و حدود ۲ تا ۳ درصد بیماران تجربه تشنج را دارند. تشنج از انواع مختلفی است و درمان آن مشابه سایر موارد تشنج است. در این موارد علت تشنج بروز پلاک در نواحی قشری مغز است.

✅ هم بیماری ام اس و هم بیماری صرع از بیماریهای شایع مغزی می باشند و احتمال بروز اتفاقاتی هر دو در یک فرد نیز وجود دارد. در مورد شما که از کودکی مبتلا به صرع شده‌اید و سپس به بیماری ام اس، احتمالا از همین موارد است. در این موارد هر دو بیماری باید بصورت جداگانه درمان شود.

✅ یکی از علایم بیماری ام اس درد و اسپاسم های دردناک دوره‌ای است. در این حالت درد تیر کشنده و یا اسپاسم دردناک عضلات بطور مکرر رخ می دهد و بعد مدتی از چند هفته تا چند ماه فروکش می کند. این علایم نشانه عود جدید نیست. در این موارد هم داروهای ضد تشنج سبب فروکش درد می شود.


👉 www.t.me/Ameli_Office    کانال تلگرام مطب دکتر جواد عاملی

📩 @DrAmeli             راه ارسال سوال

  • جواد عاملی مازندرانی
۲۸
ارديبهشت

🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻پرسش و پاسخ🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻


📩 سوال:



من شنیدم کسی که ام اس داره هپاتیت یا ایدز نمیگیره، درسته؟
این بیماری ها تو آزمایشهای روتین ام اس چک میشه یا مشخص میشه؟


🖋 پاسخ: 👇👇👇


✅ اولین بار بطور اتفاقی مشاهده شد بیماری که مبتلا به ام اس بوده و دچار ایدز شده و تحت درمان قرار میگیرد بیماری ام اس وی هم بهبود می یابد.
    سپس در مطالعات مقایسه ای بین بیماران مبتلا به ایدز و افراد سالم دیده شد میزان بروز بیماری ام اس در بیماران ایدز بطور بارزی کمتر بوده است.

✅ از آنجایی که بیماری ایدز یک بیماری ویروسی و ضعیف کننده سیستم ایمنی است شاید با همین مکانیسم مانع فعالیت و آسیب سیستم ایمنی به دستگاه عصبی که دلیل بیماری ام اس است، می شود. بعلاوه درمانهای ضد ویروسی بکار رفته در بیماری ایدز هم ممکن است در بهبودی نقش داشته باشند. همانطور که می دانیم هنوز علت دقیق بیماری ام اس مشخص نشده است و احتمال نقش ویروس‌ها نیز وجود دارد.

✅ هپاتیت انواع مختلفی دارد، هپاتیت ویروسی، هپاتیت دارویی، هپاتیت ایمنی از مهمترین انواع هپاتیت هستند. هپاتیت دارویی از عوارض احتمالی داروهای ام اس است که معمولاً بصورت دوره‌ای چک می شود. ویروس های هپاتیت از ویروس‌هایی هستند که احتمال نقش داشتن در بروز بیماری ام اس برای آنها مطرح است گرچه به اثبات نرسیده است. در کسانیکه دچار هپاتیت ویروسی شده باشند تجویز برخی داروهای ام اس مثل ریتوکسیماب ممکن است سبب فعال شدن هپاتیت شود و در این موارد قبل از درمان آزمایش هپاتیت‌های ویروسی درخواست می شود.

✅ بیماری ام اس نقش محافظتی در مقابل ایدز و هپاتیت ویروسی ندارد و در کسانیکه تشخیص بیماری ام اس مورد شک نباشد آزمایش هپاتیت ویروسی و یا ایدز درخواست نمی شود.



👉 www.t.me/Ameli_Office    کانال تلگرام مطب دکتر جواد عاملی

📩 @DrAmeli             راه ارسال سوال📩

  • جواد عاملی مازندرانی
۲۸
ارديبهشت

🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻پرسش و پاسخ🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻


📩 سوال:

قارچ گانودرما یا همون قهوه گانودرما برای بیماری ام اس مفیده یا مضر،اثری داره روی بیماری؟


🖋 پاسخ: 👇👇👇


✅  صدها سال است که در کشورهای آسیای شرقی از قارچ قهوه‌ای رنگی که بر روی چوب درختان رشد می کند بنام گانودرما لوسیدوم بعنوان ماده غذایی تقویت ایمنی، حفظ جوانی و افزایش طول عمر استفاده می شود. این قارچ در ژاپن بنام Reishi و در چین بنام لینگژی معروف است.

✅ در طب سنتی از  این قارچ برای درمان سرطان، هپاتیت، کاستن قند خون، کاهش فشارخون، تقویت ایمنی، ضد التهابی، ضد میکروبی و ضد خستگی استفاده می شود و در مطالعات مختلف عارضه قابل توجهی نداشته است. این قارچ بر روی سیستم ایمنی مؤثر بوده و سبب تقویت ایمنی و تشدید اثرات ضد التهابی می شده است.

✅ هنوز مطالعه معتبری از اثرات این قارچ در بیماران مبتلا به ام اس منتشر نشده است. با توجه به اینکه بیماری ام اس در اثر اختلال سیستم ایمنی پدید می آید تا انجام یک مطالعه انسانی معتبر نمی توان در مورد مصرف دارویی این قارچ و اثر آن بر روی بیماری ام اس اظهار نظر کرد. بعلاوه در بیمارانی که تحت درمان داروهای ام اس قرار دارند نیز اطلاعی از تداخل دارویی آن وجود ندارد.

✅ در کل، گرچه مصرف این قارچ بعنوان بخشی از رژیم غذایی مفید است و حتی مصرف آن بعنوان داروی گیاهی در افراد سالم عارضه‌ای نداشته است اما ضرر و یا منفعت مصرف دارویی آن در بیماران مبتلا به ام اس هنوز معلوم نیست و توصیه نمی شود.


👉 www.t.me/Ameli_Office    کانال تلگرام مطب دکتر جواد عاملی


📩 @DrAmeli             راه ارسال سوال📩


  • جواد عاملی مازندرانی
۲۸
ارديبهشت

🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻پرسش و پاسخ🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻


📩 سوال:

اگر ممکن است در مورد زانو درد در بیماری MS که با واکر راه میرود و به زانوها فشار میاد توضیح دهید که شایع است یا نه؟ ونحوه تشخیص با آرتروز. در صورت مثبت بودن درمانش چیست؟ 


🖋 پاسخ: 👇👇👇


✅ درد زانو و لگن از شکایات نسبتاً شایع در بیماران مبتلا به ام اس است. این شکایت در بیمارانی که دچار سفتی عضلات و مشکل تعادل هستند بیشتر دیده می شود. در این موارد بدلیل مشکل تعادل و ضعف عضلانی، فشار بیش از حد به تاندون‌ها و غضروف‌های مفصل وارد شده و سبب درد می شود.

✅ بهترین روش برای کاهش درد و پیشگیری از دردهای مفصلی انجام تمرین‌های تقویت عضلات چهارسر ران، تمرین‌های مقاومتی و تعادلی تحت نظر فیزیوتراپ می باشد.

✅ در بیمارانی که تحت درمان اینترفرونها قرار دارند گاهی طی ساعات بعد تزریق درد مفاصل نیز بروز می کند که مصرف مسکن‌هایی مثل استامینوفن و ایبوپروفن قبل از تزریق در کاهش و پیشگیری از آن مفید است.

✅ گاهی اوقات علت درد زانو بروز بیماریهای التهابی دیگر مثل روماتیسم مفصلی است که معمولاً با قرمزی، گرمی و تورم همراه است و نیاز به بررسی و درمان‌های خاص تحت نظر متخصص روماتولوژی دارد.


👉 www.t.me/Ameli_Office    کانال تلگرام مطب دکتر جواد عاملی

📩 @DrAmeli             راه ارسال سوال📩

  • جواد عاملی مازندرانی
۲۸
ارديبهشت

🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻پرسش و پاسخ🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻


📩 سوال:

 میخواستم بدونم قرص های لاغری گیاهی گارسینیا کامبوجیا برای بیماران ام اس چه تاثیری داره؟ میتوانند استفاده کنند؟



🖋 پاسخ: 👇👇👇


✅ گارسینیا کامبوجیا یک میوه مناطق گرمسیری است که برخی معتقدند بدلیل داشتن ماده هیدروکسی سیتریک اسید سبب کاهش تولید چربی و کاهش اشتها می شود.

✅ گرچه در مطالعات بر روی موش این ماده سبب کاهش اشتها و وزن شده است اما در مطالعات انسانی در برخی سبب کاهش اشتها و کاهش وزن می شده و در برخی اثر چندانی نداشته است.


✅  نکته مهم اینست که گیاهی بودن دارو به معنی بی عارضه بودن آن نیست. این دارو علاوه بر عوارض نه چندان مهمی مثل تهوع و سرگیجه و مشکلات گوارشی و سردرد در برخی بیماران سبب افزایش آنزیم‌های کبدی و مواردی نارسایی کبدی شده است.

✅ بعلاوه این داروی گیاهی با سایر داروها بویژه داروهای ضد افسردگی، داروهای آسم و آلرژی، داروهای کاهنده قند خون و ضد انعقادی تداخل کرده و احتمال مسمومیت دارویی را بالا می برد.

✅ گرچه شواهدی دال بر تاثیر این دارو بر روی بیماری ام اس وجود ندارد اما با توجه به متابولیسم کبدی داروهای ام اس باید خطر آسیب کبدی را جدی گرفت و از مصرف آن همراه با داروهای ام اس اجتناب کرد.



👉 www.t.me/Ameli_Office    کانال تلگرام مطب دکتر جواد عاملی

📩 @DrAmeli             راه ارسال سوال📩

  • جواد عاملی مازندرانی
۲۷
ارديبهشت

🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻پرسش و پاسخ🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻


🆔 @Ameli_Office

📩 سوال:


مادرم ۴۸ سال سن دارند، دکتر ایشان تشخیص MS داده‌اند و داروی ریتوکسان رو تجویز کردند. خواستم نظر شما رو در مورد این داروی ریتوکسان بدونم(که گفتن باید ۶ ماه یکبار تزریق بشه) ؟؟



🖋 پاسخ: 👇👇👇



✅  همانطور که میدانید بیماری ام اس در واقع یک بیماری سیستم ایمنی است که بدلیل حمله لنفوسیت ها به سیستم عصبی پدید می آید. لنفوسیتها دو نوع کلی T و B دارند و تا بحال تمام توجهات و درمانها برای کنترل سلولهای T بوده است. اخیراً توجهات بسوی مهار لنفوسیت B معطوف شده است. 

    

 ✅ ریتوکسیماب یک آنتی بادی خالص شده بر علیه انواعی از لنفوسیت B که در ایجاد بیماری نقش دارند است. در ریتوکسیماب هم پروتئین انسانی و  هم پروتئین موش وجود دارد و همین امر سبب واکنش‌های حساسیتی موقع تزریق می شود.


✅ داروی مشابه و جدیدتر بنام اکرلی زوماب است که در تولید آن فقط از پروتئین انسانی استفاده شده است. داروی اکرلی زوماب توسط FDA برای درمان بیماری ام اس مورد تایید قرار گرفته است. اما بعلت مشابهت دو دارو با هم و مطالعات وسیع بر روی ریتوکسیماب و ارزان‌تر بودن آن، ریتوکسیماب هم بصورت گسترده‌ای برای درمان بیماری ام اس بکار می رود. داروی اکرلی زوماب فعلاً خیلی گران است.


✅ وجود پروتئین موش در ریتوکسیماب ممکن است سبب واکنش‌های حساسیتی مثل کهیر و خارش و تنگی نفس در ابتدای تزریق شود که معمولاً تزریق آهسته و پیش درمان با کورتن و داروهای ضد حساسیت از شدت آن می کاهد. این واکنش‌ها در اکرلی زوماب کمتر بروز می کند.


✅ از آنجاییکه اگر بیماری مبتلا به هپاتیت باشد این دارو ممکن است سبب فعال شدن آن شود قبل از درمان باید آزمایشات ابتلا به هپاتیت ویروسی انجام شود.


✅ این دارو بصورت هر شش ماه وریدی تزریق می شود. گاهی اوقات یک ماه بعد از تزریق اول یک نوبت دیگر هم دارو تجویز می شود.




👉 www.t.me/Ameli_Office    کانال تلگرام مطب دکتر جواد عاملی


📩 @DrAmeli             راه ارسال سوال📩

  • جواد عاملی مازندرانی