دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

در این وبلاگ بیماریهای مغز و اعصاب، اخبار و پیشرفت های جدید در این زمینه به زبان ساده و قابل استفاده عموم نوشته خواهد شد. بدلیل عدم فرصت کافی امکان پاسخگویی خصوصی مقدور نیست. لذا فقط به سوالاتی که موافقت برای انتشار عمومی در آن درج شده باشد با حفظ محرمانگی پرسشگر و پس از ویرایش مختصر، پاسخ بصورت عمومی منتشر خواهد شد.

مقایسه ریتوکسیماب و فینگولیمد

جمعه, ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۳:۴۴ ب.ظ

🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻پرسش و پاسخ🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻


📩 سوال:

ما بین داروی ریتوکسیماب و فینگولید چه تفاوتی وجود دارد؟ از نظر  اثردهی عوارض جانبی و قدرت چه تفاوتی می کنند؟  اگر بیماری فرد با یکی از این داروها کنترل نشد آیا امکان استفاده از داروی بعدی وجود دارد؟ اگر  قرار باشد بین این دو دارو یکی را انتخاب کنید کدام در اولویت قرار دارد؟



🖋 پاسخ: 👇👇👇


✅ فینگولید با حبس سلولهای لنفوسیت در غدد لنفاوی سبب کاهش لنفوسیت‌های در گردش خون و کاهش التهاب مغز و نخاع می شود. فینگولید در مقایسه با آونکس حدود ۵۰ درصد سبب کاهش حمله جدید و تشکیل پلاک جدید در ام آر  آی شده است. علاوه بر اثر بخشی بیشتر، مهمترین مزیت فینگولیمود خوراکی بودن و روزانه یک عدد بودن آن است. اثر بخشی این دارو نسبت به داروهای خط اول درمان ( اینترفرونها و گلاتیرامر) بیشتر است اما عوارض دارو نسبت به آنها نیز بیشتر است. عوارض شایع دارو سردرد، درد بدن و افزایش آنزیم‌های کبدی است و سایر عوارض نادر است. از جمله عوارض نادر  کندی ضربان قلب در شروع درمان است. به همین دلیل برای شروع حتماً باید بیمار حداقل ۶ ساعت تحت مراقبت ضربان قلب و فشار خون باشد. با این دارو احتمال عفونت‌ها بیشتر است و قبل از شروع درمان از وجود ایمنی نسبت به آبله مرغان باید مطمئن شد. احتمال نادر بروز ادم مرکز دید شبکیه چشم بویژه در بیماران مبتلا به دیابت وجود دارد که باید بویژه در شش ماه اول معاینه دوره‌ای انجام شود. بعلاوه باید معاینات دوره‌ای از لحاظ بدخیمی‌ها و عوارض کبدی و میزان لنفوسیت خون انجام شود.

✅  ریتوکسیماب سر دسته داروهای با مکانیسم متفاوت از داروهای قبلی بیماری ام اس است. این گروه دارویی ( ریتوکسیماب، اکرلی زوماب) بر روی نوع خاصی از لنفوسیت‌های گروه ب اثر می کنند که قبلاً کمتر مورد توجه بوده است. اکرلی زوماب تا حدود ۸۰ درصد سبب کاهش حمله جدید و تا ۹۰ سبب کاهش پلاک جدید در ام آر آی شده است. بعلاوه این دارو اولین داروی تایید شده در موارد ام اس پیشرونده است.  ویژگی بزرگ این دارو نیاز به درمان هر ۶ ماه است که سبب افزایش راحتی بیمار می شود. شایعترین عوارض دارو بروز واکنش‌های حساسیتی در زمان تزریق است. این دارو نیز همانند فینگولید خطر تشدید عفونت‌ها بویژه هپاتیت ویروسی را بالا می برد و باید قبل از شروع درمان از این لحاظ چک شود. این دارو نیز در گروه داروهای خط دوم درمان قرار دارد و در صورت عدم پاسخگویی به داروهای خط اول تجویز می شود.

✅ مطالعات مقایسه ای داروهای ام اس در دوره‌های کوتاه و در عده محدودی از بیماران انجام شده است و همه داروها نیز با یکدیگر بصورت دقیق مقایسه نشده‌اند. لذا ذکر دقیق برتری داروها از لحاظ سود و زیان امکان پذیر نیست. هر قدر داروها اثر بخشی بیشتری داشته باشند عوارض جانبی آنها نیز بیشتر می شود. لذا تصمیم به انتخاب درمان با در نظر گرفتن شرایط بیمار امکان پذیر می شود.



👉 www.t.me/Ameli_Office    کانال تلگرام مطب دکتر جواد عاملی


📩 @DrAmeli             راه ارسال سوال📩

  • جواد عاملی مازندرانی

ام اس

ریتوکسیماب

فینگولید

فینگولیمود

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی