دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

در این وبلاگ بیماریهای مغز و اعصاب، اخبار و پیشرفت های جدید در این زمینه به زبان ساده و قابل استفاده عموم نوشته خواهد شد. بدلیل عدم فرصت کافی امکان پاسخگویی خصوصی مقدور نیست. لذا فقط به سوالاتی که موافقت برای انتشار عمومی در آن درج شده باشد با حفظ محرمانگی پرسشگر و پس از ویرایش مختصر، پاسخ بصورت عمومی منتشر خواهد شد.

۱ مطلب در آذر ۱۴۰۰ ثبت شده است

۱۸
آذر

آیا ویاگرا مانع ابتلای به بیماری آلزایمر میشود؟

بر اساس نتایج مطالعهای که اخیرا منتشر شده است داروی درمان مشکل نعوظ احتمالا می تواند در جلوگیری از ابتلای به آلزایمر موثر باشد. در این مطالعه گذشته نگر بر روی پروندههای بیمه بیش از 7 میلیون نفر، دیده شده است در افرادیکه بدلایلی از داروی سیلدنافیل (ویاگرا) استفاده میکردهاند خطر ابتلای به آلزایمر تا حدود 69 درصد کمتر بوده است. قبلا نیز در مطالعات سلولی دیده شده که سیلدنافیل میتواند سبب تقویت رشد سلولی مغز و کاهش پروتئین tau که در بروز آلزایمر نقش دارد میشود.

 

آیا نتایج این مطالعه برای تصمیم به مصرف سیلدنافیل برای پیشگیری از آلزایمر کافی است؟

با وجود حجم نمونه قابل ملاحظه و نتایج چشمگیر، برای چنین نتیجهگیری هنوز زود باشد. نتایج این مطالعه بر روی پرونده مطالبات بیمه بوده و در پرونده اطلاعات کافی پزشکی وجود نداشته و امکان حذف عوامل مخدوشگر ممکن نبوده است.

از طرفی شیوع آلزایمر در خانمها کمی بیشتر از مردان است در حالیکه مصرف این دارو در مردان بیشتر است و اثر جمعیتی خانمها در مطالعه کمتر شده است.

بعلاوه بیماری آلزایمر در طبقات پایین اقتصادی اجتماعی بیشتر است در حالیکه مصرف سیلدنافیل در طبقات بالاتر اجتماعی شایعتر است.

می دانیم روند بیماری آلزایمر سالها قبل از بروز علایم بالینی شروع شده است، از کجا معلوم افراد با پیش علایم آلزایمر تمایل جنسی کمتری داشته و تقاضای کمتری برای دریافت دارو داشته اند؟ و این مطالعه  بطور ناخواسته افراد سالم را انتخاب کرده باشد؟

 

لذا با وجود  نتایج هیجان انگیز این مطالعه باید منتظر انجام مطالعه دقیقتر بررسی تاثیر این دارو بر روی بیماری آلزایمر بود.

  • جواد عاملی مازندرانی