دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

در این وبلاگ بیماریهای مغز و اعصاب، اخبار و پیشرفت های جدید در این زمینه به زبان ساده و قابل استفاده عموم نوشته خواهد شد. بدلیل عدم فرصت کافی امکان پاسخگویی خصوصی مقدور نیست. لذا فقط به سوالاتی که موافقت برای انتشار عمومی در آن درج شده باشد با حفظ محرمانگی پرسشگر و پس از ویرایش مختصر، پاسخ بصورت عمومی منتشر خواهد شد.

ltm چیست؟

شنبه, ۱۶ اسفند ۱۳۹۳، ۰۲:۴۵ ب.ظ

LTM مخفف کلمات long term video EEG monitoring است. یعنی ثبت و پایش همزمان امواج مغزی و ویدیویی حرکات و حالات بیمار که در بخش مغز و اعصاب انجام می پذیرد. این کار بیش از همه برای تشخیص نوع تشنج و یافتن کانون اولیه شروع تشنج در بیماران صرعی انجام می شود. 

بیماری صرع یکی از بیماریهای شایع مغزی است که گرچه همگی تحت عنوان صرع یا تشنج نامیده می شوند ولی از نظر متخصصین انواع گوناگونی از تشنج و حملات صرعی وجود دارد که بعضاً درمان آنها با یکدیگر متفاوت است. بعلاوه بسیاری بیماریهای دیگر نیز ممکن است حالات صرع و تشنج را تقلید و سبب اشتباه در تشخیص و درمان شوند. مثلاً یکی از بیماریهایی که مکرراً سبب اشتباه تشخیصی می شود حملات شبه تشنجی با منشاء روانی می باشد. این بیماران در نتیجه تنش های روانی دچار حملات شبه صرع می شوند و ممکن است به اشتباه تشخیص صرع داده شود و سالیان زیادی تحت درمان با داروهای ضد تشنج قرار گیرند. در این موارد بهترین کار بستری کردن بیمار در بخش ltm و مشاهده و تجزیه تحلیل حرکات ثبت شده بیمار طی حمله تشنج و بررسی امواج مغزی در همان لحظه می باشد. با این روش می توان اطمینان حاصل کرد که آیا بیمار واقعاً مبتلا به صرع است و یا به بیماریهای مقلد صرع مبتلاست و بر همین اساس درمان مناسب را انتخاب کرد و اگر حملات بیمار صرعی است از چه نوع صرعی می باشد و بر این اساس داروی بیمار را اصلاح کرد. البته از آنجایی که برای ثبت حملات تشنج ممکن است نیاز به بستری یک تا دو هفته ای باشد و انجام این کار با هزینه بالایی همراه است این روش تشخیصی در مواردیکه با روش های ساده تر مثل نوار مغزی معمولی به تشخیص نرسیده باشیم توصیه می شود.

در حدود ۲۰ درصد بیماران صرعی مبتلا به صرع مقاوم به درمان می باشند یعنی علیرغم آزمایش داروهای مختلف و با وجود مصرف همزمان بیش از دو داروی ضد صرع همچنان دچار حملات تشنج می شوند. در این موارد یکی از بهترین روش های درمانی جراحی و برداشتن کانون تشنج است. برای این کار نیز بیمار در بخش ltm بستری و امواج مغزی بیمار طی حملات مکرر مورد ارزیابی قرار می گیرد و در مواردیکه کانون تشنج پیدا شود توصیه به جراحی می شود.

برای حصول نتیجه ایده آل باید حداقل ۵ حمله تشنج از بیمار ثبت شود و به همین دلیل ممکن است نیاز به بستری طولانی مدت باشد که بسیار پر هزینه است لذا برای اینکه بیمار در طی بستری دچار حملات مکرر شود معمولاً طی بستری از مقدار داروهای ضد صرع بیمار کاسته می شود.




کانال تلگرام: www.t.me/Ameli_Office


  • جواد عاملی مازندرانی

LTM

Video EEG monitoring

eeg

تشنج

صرع

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی