دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

در این وبلاگ بیماریهای مغز و اعصاب، اخبار و پیشرفت های جدید در این زمینه به زبان ساده و قابل استفاده عموم نوشته خواهد شد. بدلیل عدم فرصت کافی امکان پاسخگویی خصوصی مقدور نیست. لذا فقط به سوالاتی که موافقت برای انتشار عمومی در آن درج شده باشد با حفظ محرمانگی پرسشگر و پس از ویرایش مختصر، پاسخ بصورت عمومی منتشر خواهد شد.

۲ مطلب در تیر ۱۴۰۲ ثبت شده است

۱۸
تیر

پرسش:

 

سلام، وقتتون بخیر

من ام اس دارم و تا حالا هیچ حمله ای نداشتم

قبلا رسیژن تزریق زیر جلدی میکردم و حالم و تعادلم خیلی خوب بود. من تو نخاعم هم پلاک دارم. بعد دکتر گفت فینگلیمود بخور راحت تره ولی بعد خوردن تعادلم رو از دست دادم. بعد دیفوزل، بعد زاکرل. زاکرل که تزریق کردم تعادلم افتضاح تر شد. انگار که برا یه سرماخوردگی ساده پنی سیلین تجویز کنن. حالا به دکترم گفتم یه داروی ضعیفتر میخوام اونم زیتاکس تجویز کرد، ولی همون عوارض زاکرل رو داره. من اگه بازهم رسیژن استفاده کنم آیا مشکلی پیش میاد؟

 

پاسخ:

 

 معمولا دلیل استفاده از داروهای قوی‌تر بروز حمله و علامت جدید و یا افزایش پلاک مغزی و نخاع است. وقتی با وجود درمان علامت جدید رخ می‌دهد و یا پلاک‌های مغز و نخاع بزرگتر یا بیشتر می‌شود نشانه شکست آن دارو در کنترل بیماری است و بهتر است دارو را با دارویی قوی‌تر جایگزین کنیم.

 

گاهی اوقات داروی جدید عوارضی دارد که سبب عدم امکان ادامه می شود و یا چون داروها مکانیسم‌های متفاوتی دارند در برخی افراد ممکن است یک دارو بهتر و داروی دیگر کمتر اثر کند. در صورت بروز عوارض غیر قابل تحمل و یا بدتر شدن می‌توان دارو را با داروی هم‌عرض عوض کرد. اما بازگشت به داروهای ضعیف‌تر خطر تشدید بیماری و ایجاد ناتوانی را زیاد می‌کند.

  • جواد عاملی مازندرانی
۱۶
تیر

سازمان غذا و داروی آمریکا داروی Leqembi را برای درمان بیماری آلزایمر مورد تایید کامل قرار داد.

 

این دارو قبلا تاییدیه روند تسریع شده را داشت اما با دریافت تاییدیه کامل از پوشش بیمه برای تجویز در بیماران آلزایمر می‌تواند استفاده کند.

 

داروی lecanemab با نام تجاری LEQEMBI، یک آنتی‌بادی منوکلونال بر علیه پلاک‌های آمیلوئید است که در مغز رسوب کرده و سبب بروز بیماری آلزایمر می‌شود.

 

 داروی Leqembi علاوه بر حذف پلاک‌های آمیلوئید از مغز بیمار، در طی ۱۸ ماه تا حدود ۲۷٪ پیشرفت بیماری را کندتر کرده است. 


باید توجه داشت که این دارو را فقط در بیماران آلزایمر که هنوز در مراحل اولیه بیماری هستند می‌توان تجویز کرد تا سبب کاهش سیر پیشرفت بیماری شود. بعلاوه باید بدانیم دارو سبب بهبودی نمی‌شود بلکه نسبت به کسی‌که دارو دریافت نمی‌کند دیرتر توانایی‌های باقی مانده را از دست می‌دهد.

 

از آنجایی که این دارو بر علیه پلاک آمیلوئید اثر می‌کند باید با انجام اسکن مغزی PET و یا آزمایش مایع نخاع از رسوب آمیلوئید در مغز اطمینان حاصل کرد.

دارو از طریق وریدی همراه با سرم نمکی رقیق شده و هر دو هفته به بیمار داده می‌شود.

 

عارضه مهم دارو خونریزی و ورم مغزی است. این عارضه بیشتر در کسانی رخ داده که دارای ژن ApoE4 بوده‌اند. بنابراین نیاز است قبل از شروع درمان با داروهای ضد پلاک آمیلوئید داشتن این ژن چک شود.

 

علاوه بر این برای مراقبت از عوارض دارو بصورت دوره‌ای در شروع و سپس نوبت ۵ و ۷ و ۱۴ تزریق، ام‌آرآی مغزی انجام می‌شود تا در صورت مشاهده علائم اولیه خونریزی یا ورم مغزی دارو قطع شود.

  • جواد عاملی مازندرانی