دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

در این وبلاگ بیماریهای مغز و اعصاب، اخبار و پیشرفت های جدید در این زمینه به زبان ساده و قابل استفاده عموم نوشته خواهد شد. بدلیل عدم فرصت کافی امکان پاسخگویی خصوصی مقدور نیست. لذا فقط به سوالاتی که موافقت برای انتشار عمومی در آن درج شده باشد با حفظ محرمانگی پرسشگر و پس از ویرایش مختصر، پاسخ بصورت عمومی منتشر خواهد شد.

۱ مطلب در آذر ۱۴۰۱ ثبت شده است

۰۵
آذر

 

در مطالعاتی که در اروپا و کانادا انجام شده دیده اند در نیمکره شمالی، اگر در ماه می (اردیبهشت) متولد شده باشید، احتمال ابتلا به ام‌اس بیشتر از متولدین ماه نوامبر (آبان) است. این نسبت ریسک در نیمکره جنوبی برعکس می‌باشد.

 

اثر ماه تولد معمولاً به کمبود ویتامین د در جنین نسبت داده می‌شود. می‌دانیم که کمبود ویتامین D سبب ایجاد اختلال رشد سیستم ایمنی می‌شود. به عبارت دیگر، اگر مادر در زمستان باردار شود، بدلیل تماس کمتر با نور آفتاب، احتمال کمبود ویتامین د در او بیشتر است، در نتیجه سیستم ایمنی رشد کافی پیدا نمی‌کند و این منجر به افزایش احتمال ابتلای به بیماریهای خودایمنی در سنین بالاتر می شود. بعلاوه  هر قدر از خط استوا دورتر شویم، تأثیر ماه تولد بزرگتر می‌شود، یعنی در اسکاتلند بیشتر از انگلیس است.

 

اثر ماه تولد منحصر به ام اس نیست و در دیابت نوع 1، آرتریت روماتوئید، کولیت اولسراتیو، بیماری لوپوس نیز  مشاهده شده است.

 

بنابراین یکی از راهبردهای پیشگیری از بیماری ام‌اس تجویز مکمل ویتامین D در بارداری است. بر این اساس، به همه افراد بویژه بیماران مبتلا به ام‌اس که قصد باردار شدن دارند، توصیه می کنیم قبل از باردار شدن و در حین بارداری از سرشار بودن ویتامین D در رژیم غذایی‌شان مطمئن شوند. گرچه هنوز نمیدانیم آیا تجویز مکمل ویتامین د می‌تواند اثر ماه تولد را بر طرف کند یا نه.

 

باید سعی کنیم سطح خونی ویتامین د را ۲۰ نانوگرم در میلی لیتر تا حداکثر ۱۰۰ نانوگرم در میلی لیتر نگه داریم.  

 

 

  • جواد عاملی مازندرانی