دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

در این وبلاگ بیماریهای مغز و اعصاب، اخبار و پیشرفت های جدید در این زمینه به زبان ساده و قابل استفاده عموم نوشته خواهد شد. بدلیل عدم فرصت کافی امکان پاسخگویی خصوصی مقدور نیست. لذا فقط به سوالاتی که موافقت برای انتشار عمومی در آن درج شده باشد با حفظ محرمانگی پرسشگر و پس از ویرایش مختصر، پاسخ بصورت عمومی منتشر خواهد شد.

۲ مطلب در فروردين ۱۴۰۲ ثبت شده است

۲۳
فروردين

سازمان غذا و داروی امریکا داروی Relyvrio (سدیم فنیل بوتیرات/تائوروسودیول) را برای درمان بیماران مبتلا به اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) را تأیید کرده است. 

 

با این تاییدیه گزینه درمانی مهم دیگری برای بیماری ALS، که یک بیماری تهدید کننده زندگی است و در حال حاضر هیچ درمان قطعی ندارد، در دسترس قرار می‌گیرد. 

 

 در این بیماری سلول‌های عصبی کنترل کننده ماهیچه‌های ارادی به دلایل نا‌شناخته‌ای از بین می‌رود. ماهیچه‌های ارادی حرکاتی مانند جویدن، راه رفتن، تنفس و صحبت کردن را تولید می‌کنند. ALS باعث می‌شود اعصاب توانایی فعال کردن عضلات را از دست داده و در نتیجه سبب ضعف عضلات و فلج می‌شود. ALS یک بیماری پیشرونده است که با گذشت زمان بدتر می‌شود. نارسایی تنفسی بیشترین علت فوت بیماران است که معمولاً ظرف سه تا پنج سال از اولین ظهور علائم رخ می‌دهد. 

 

 این دارو بصورت بسته‌های حاوی ۳ گرم سدیم فنیل بوتیرات و ۱ گرم تائوروسودیول عرضه شده است که در یک لیوان آب (حدود ۲۵۰ سانتیمترمکعب) حل کرده قبل از غذا میل می‌شود. دارو باید ظرف یک‌ساعت از حل کردن مصرف شود. 

 

اثربخشی داروی Relyvrio برای درمان بیماری ALS در یک مطالعه ۲۴ هفته‌ای در مقایسه با دارونما بررسی شده که سبب کاهش سرعت پیشرفت بیماری شده است. بعلاوه پیگیری بیماران نشان داده که بطور متوسط حدود ۵ ماه به عمر بیمار افزوده می‌شود.

 

این دارو را می‌توان همراه با دو داروی دیگر بیماری ALS یعنی ریلوزول و ادوراوون تجویز کرد.

 

 شایع ترین عوارض جانبی تجربه شده با Relyvrio اسهال، درد شکم، تهوع و عفونت دستگاه تنفسی فوقانی بود. Relyvrio حاوی تائوروسودیول، یک اسید صفراوی است که ممکن است باعث بدتر شدن اسهال در بیماران مبتلا به بیماری‌های صفراوی شود.

  • جواد عاملی مازندرانی
۲۳
فروردين

زاوی‌جیپانت (Zavegepant) اولین داروی اسپری بینی درمان حاد سردرد میگرنی که با مکانیسم مهار گیرنده اختصاصی درد میگرن (CGRP) عمل می‌کند مورد تایید قرار گرفت. 

 

داروی زاوی‌جیپانت را در درمان سردردهای میگرنی با اورا و یا بدون اورا برای فروکش سردرد می‌توان تجویز کرد. این دارو در مقایسه با دارونما در دقایق ۱۵ و ۳۰ بعد از تجویز بصورت قابل ملاحظه‌ای سبب فروکش سردرد شده است و بیمار می تواند ظرف دوساعت به کار برگردد.

 

در موقع شروع سردرد شدید میگرنی به دلیل تهوع و اختلال در جذب گوارشی داروهای خوراکی، مسکن‌های خوراکی دیگر چندان مفید اثر نیستند و معمولا نیاز به تجویز تزریقی پیدا می شود. این دارو بصورت اسپری داخل بینی تجویز می شود و با مکانیسم اختصاصی مسدود‌سازی گیرنده‌های ویژه سردرد میگرن سبب تخفیف سردرد می‌شود. متاسفانه هنوز هیچکدام از داروهای اختصاصی درمان پیشگیری و حاد سردرد میگرن که بر پایه گیرنده های CGRP است در ایران در دسترس قرار نگرفته است.

 

شایعترین عارضه دارو که در کمتر از ۲درصد موارد مشاهده شده شامل اختلال چشایی، تهوع، استفرال و احساس ناخوشایند در بینی بوده است.

  • جواد عاملی مازندرانی