دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

در این وبلاگ بیماریهای مغز و اعصاب، اخبار و پیشرفت های جدید در این زمینه به زبان ساده و قابل استفاده عموم نوشته خواهد شد. بدلیل عدم فرصت کافی امکان پاسخگویی خصوصی مقدور نیست. لذا فقط به سوالاتی که موافقت برای انتشار عمومی در آن درج شده باشد با حفظ محرمانگی پرسشگر و پس از ویرایش مختصر، پاسخ بصورت عمومی منتشر خواهد شد.

۱ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۲ ثبت شده است

۱۵
ارديبهشت

بتازگی شرکت داروسازی Eli Liiy از نتایج مقدماتی داروی آلزایمر بنام دونانمب (Donanemab) خبر داده است. 

 

بنابر گزارش این شرکت داروی دونانمب اگر در مراحل اولیه بیماری آلزایمر تجویز شود تزریق ماهیانه این دارو تا ۳۵درصد سیر پیشرفت بیماری را کند می‌کند و تا ۳۹درصد مانع افت بیشتر عملکرد بیمار می‌شود.

 

داروی دونانمب همانند دو داروی پیشین از نوع آنتی‌بادی‌های منوکلونال است و سبب برداشته شدن پروتئین آمیلوئید از روی مغز می‌شود. رسوب این پروتئین یکی از عوامل بروز اختلال حافظه در بیماری آلزایمر است.

به گفته شرکت دارویی Lilly حدود نیمی از بیماران بعد از یک‌سال مصرف دارو توانسته‌اند تصمیم بگیرند که دیگر نیازی به ادامه دارو ندارند. میزان تاثیر این دارو در کند کردن سیر پیشرفت بیماری آلزایمر نسبت به دو داروی قبلی بیشتر بوده است. 

 

این شرکت درخواست تایید دارو را در روند تسریع شده بعنوان سومین داروی منوکلونال ضد پروتئین آمیلوئید بعد از دو داروی Aducanumab و Lecanemab به سازمان غذا و داروی آمریکا FDA داده است اما این سازمان منتظر تکمیل مطالعه و اطلاعات بیشتر از نتایج دارو شده است.

 

مهمترین عوارض داروهای آنتی‌بادی منوکلونال ضد پروتئین آمیلوئید ورم مغز، خونریزی و تشنج است که بدلیل بروز واکنش‌های ایمنی بر علیه آمیلوئید پدید می آید.

  • جواد عاملی مازندرانی