دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

در این وبلاگ بیماریهای مغز و اعصاب، اخبار و پیشرفت های جدید در این زمینه به زبان ساده و قابل استفاده عموم نوشته خواهد شد. بدلیل عدم فرصت کافی امکان پاسخگویی خصوصی مقدور نیست. لذا فقط به سوالاتی که موافقت برای انتشار عمومی در آن درج شده باشد با حفظ محرمانگی پرسشگر و پس از ویرایش مختصر، پاسخ بصورت عمومی منتشر خواهد شد.

عوامل تشدید سردرد میگرن

چهارشنبه, ۲ بهمن ۱۳۹۲، ۰۹:۳۰ ب.ظ

عوامل متعددی در تشدیدو بروز سردرد میگرنی موثر هستند. با کنترل این عوامل تا حدود زیادی می توان از بروز سردرد میگرنی کاست و نیاز به درمان دارویی را نیز کم کرد.

  • حرارت محیط و نور آفتاب:

تغییرات شدید حرارتی چه سما و چه گرما در بروز سردرد میگرنی موثرند. نور شدید آفتاب از عوامل شایع بروز سردرد می باشد. با زدن عینک آفتابی و اجتناب از خروج از منزل در اوج گرما و آفتاب می توتن از بروز سردرد پیشگیری کرد. از طرف دیگر سرما و معرض وزش باد قرار گرفتن نیز از عوامل تشدید سردرد میگرنی است. لذا توصیه می شود در این مواقع از پوشش مناسب سر و صورت استفاده شود. خشکی هوا و تغییر رطوبت محیط از عوامل دیگر تشدید سردرد است لذا مصرف مایعات به مقدار مناسب در پیشگیری از سردرد موثر است. یکی از عوامل تشدید سردرد تغییر فشار محیط است. زمانیکه به ارتفاعات صعود می کنیم و یا در هواپیمایی نشستهایم که تنظیم فشار داخلی مناسب ندارد نیز از جمله مواقعی است تشدید سردرد را تجربه خواهیم کرد. مصرف مایعات و صعود تدریجی تر و تنظیم فشار محیط از روش های مناسب پیشگیری هستند.

  • بوها:

از عوامل مهم دیگر تشدید سردرد قرار گرفتن در معرض بوهای تند، بوی عطر و ادکلن، رنگ، بنزین و تینر می باشد. در برخی از افراد نوع و شدت حساسیت به بوها با بقیه متفاوت است لذا با دقت در این موضوع می توان از عطر و ادکلنی که سبب تشدید سردرد نشود استفاده کرد.

  • محکم بستن موی سر:

محکم بستن موی سرو یا استفاده از گل سرهایی که فشار غیر معمول به سر وارد می کند و همینطور کلاه تنگ و کش مو از عوامل تشدید سردرد هستند.

  • فعالیت شدید بدنی:

فعالیت شدید بدنی و خستگی شدیدو همینطور فعالیت جنسی از عواملی هستند که می توانند سبب بروز سردرد میگرنی شوند. اما فعالیت سبک ورزشی، نرمش و ورزش های کششی علاوه بر ایجاد احساس نشاط در تسکین سردرد میگرنی موثر هستند. شروع بی مقدمه فعالیت بدنی سنگین، عدم تغدیه مناسب و مصرف مایعات قبل از فعالیت و همینطور برخورد توپ با سر در حین ورزش از عوامل تشدید سردرد حین فعالیت هستند.

ورزشهایی مثل شنا، دوی آهسته، دوچرخه سواری، نرمش و رقص از ورزشهای مناسب بیماران میگرنی هستند.

  • غذاها:

غذاها از عوامل شایع تشدید حمله سردرد میگرنی هستند. البته یک نوع غذا در یک فرد ممکن است سبب سردرد شود ولی در دیگری خیر. بنابراین هر فردی باید غذاهای محرک در خودش را شناسایی کند. مواد غذایی زیر در بین شایعترین عوامل غذایی محرک سردرد قرار دارند:

تیرامین و فنیل اتیلامین: شکلات، پنیر مانده و تخمیر شده مثل پنیر چدار، مواد غذایی حاوی سویا، آجیل، سرکه قرمز و بالزامیک و الکل از جمله مواد غذایی حاوی این اسید امینه ها بوده و در تشدید میگرن مؤثر هستند.

باید بدانیم که محتوای تیرامین مواد غذایی با ماندگی غذا، بویژه اگر غذا خارج از یخچال و در ظروف با بسته بندی نامناسب نگهداری شده باشد، بیشتر می شود. بنابراین باید از صرف غذاهای مانده اجتناب شود.

نیترات: سوسیس، کالباس، پیتزا، هات داگ، ترشی، مواد گوشتی فرآوری شده مثل گوشت بوقلمون و ماهی دودی، و کنسروها از مواد غدایی حاوی نیترات هستند.

تانن: در برخی افراد خوراکی های حاوی تانن سبب تشدید میگرن می شوند. چای، سیب بویژه سیب قرمز، آب سیب و گلابی از جمله خوراکی های حاوی تانن هستند.

سولفیت: سولفیت از مواد نگهدانده در میوه های خشک شده مثل آلو، انجیر و زردآلو است. لذا در برخی افراد میوه های خشک شده از عوامل بروز سردرد میگرنی هستند.

ادویجات: اکثر ادویجات و فلفل حاوی عوامل محرک سردرد مثل منوسدیم گلوتامات هستند.

آسپارتام: آسپارتام ماده ای است که به عنوان شیرین کننده کم کالری در نوشابه های رژیمی و سایر مواد غذایی کم کالری مورد استفاده قرار می گیرد.

کافئین: کافئین در برخی افراد سبب تخفیف سردرد و در برخی دیگر سبب تشدید می شود لذا هر فردی باید بر اساس تجربه خودش رفتار کند. قهوه، چای سیاه و سبز و نوشابه های کولا از مواد حاوی کافئین هستند.
 




کانال تلگرام: www.t.me/Ameli_Office


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی