دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

در این وبلاگ بیماریهای مغز و اعصاب، اخبار و پیشرفت های جدید در این زمینه به زبان ساده و قابل استفاده عموم نوشته خواهد شد. بدلیل عدم فرصت کافی امکان پاسخگویی خصوصی مقدور نیست. لذا فقط به سوالاتی که موافقت برای انتشار عمومی در آن درج شده باشد با حفظ محرمانگی پرسشگر و پس از ویرایش مختصر، پاسخ بصورت عمومی منتشر خواهد شد.

۲ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۱ ثبت شده است

۱۴
ارديبهشت

پرسش:

   من دو سال و نیم است که فینگولید مصرف میکنم. در آزمایش آخری آنزیم کبدم بالا رفته alt=65 و AST=35 و WBC=4.1 و تعداد لنفوسیت هم 28 درصد.

دکتر با آنزیم بالا چیکار کنم؟ خیلی ذهنم را درگیر کرده همش میترسم کبدم را از دست بدم.

 

پاسخ:

 

 

✅  افزایش آنزیم‌های کبدی جزو عوارض احتمالی اکثر داروهای ام‌اس می‌باشد، اما این افزایش اکثرا موقتی، گذرا و مختصر است. در مورد فینگولیمد هم ممکن است چنین افزایشی رخ دهد. افزایش آنزیم کبدی دز حدود ۱۴٪ افرادی‌که فینگولیمود مصرف می‌کنند مشاهد می‌شود. که در اکثر آنها گذرا بوده و بدون اقدام خاصی برطرف می‌شود. این افزایش آنزیم‌ها معمولا در همان چند هفته اول شروع دارو رخ می‌دهد.

 

✅ اگر افزایش آنزیم‌های کبدی کمتر از ۳ برابر حد طبیعی و بدون زردی و افزایش بیلی‌روبین باشد، فقط بیمار تحت مراقبت بیشتر قرار می‌گیرد. و مجددا آزمایش آنزیم کبدی با فاصله دو هفته تکرار می‌شود. در صورت کاهش آنزیم، دارو به روال قبل ادامه پیدا می‌کند. اما اگر بیش از ۳ برابر شد بطور موقت دارو قطع و بعد از کاهش آنزیم‌ها، دارو مجددا شروع می‌شود و در  صورت افزایش مجدد دارو تعویض می‌شود.

 

✅ در صورت افزایش آنزیم به بیش از ۵ برابر طبیعی، و یا افزایش بیلی‌روبین و یا علامت زردی، دارو باید قطع شود. 

 

✅ باید توجه داشته باشیم که افزایش آنزیم‌های کبدی بغیر از علل دارویی عوامل متعدد دیگری نیز دارد. بویژه اگر بعد مدتی از شروع درمان افزایش رخ دهد باید علل دیگر از جمله مصرف الکل، کبد چرب، هپاتیت ویروسی، هپاتیت خودایمنی، مصرف داروی جدید و یا حتی داروهای گیاهی که گاهی اوقات سبب افزایش آنزیم‌های کبدی می‌شوند را مد نظر قرار داد و بررسی شود. لذا در صورت تداوم افزایش آنزیم‌های باید با مراجعه به متخصص گوارش، بررسی کامل انجام شود.

 

  • جواد عاملی مازندرانی
۰۹
ارديبهشت

پرسش:

 

دکترم گفتن که داروم رو از سینومر به اکرلی زوماب تغییر بدم چون هم پلاک جدید دارم هم حملات شدید. چون قبلا تبخال تناسلی گرفته بودم آیا میتونم این دارو استفاده کنم؟ 

 

پاسخ:

 

تب‌خال یا هرپس، عفونت ویروسی است که توسط ویروس هرپس ایجاد می‌شود. تب‌خال تناسلی از طریق آمیزش جنسی منتقل شده و سبب قرمزی، تاول و زخم دردناک ناحیه تناسلی می‌شود. ویروس تب‌خال معمولا پس از عفونت اولیه بصورت نهفته در بدن باقی می‌ماند و در شرایط ضعف سیستم ایمنی و گاه بدنبال استرس مجددا فعال شده و سبب زخم و تاول دردناک در محل می‌شود.

 

مسئول مقابله با عفونت‌های ویروسی بیشتر با سلول‌های لنفوسیت تی هستند. مکانیسم اثر داروی اکرلی‌زوماب سرکوب سلول‌های لنفوسیت بی است. لذا احتمال عود تب‌خال با اکرلی‌زوماب گرچه بیشتر از داروهایی مثل سینومر که سرکوب کننده سیستم ایمنی نیستند است اما نسبت به داروهای دیگر سرکوب کننده لنفوسیت تی مثل آلمتوزوماب، فینگولیمود و تایسابری کمتر است. بعلاوه شدت عفونت نیز معمولا کمتر است و با درمان‌های ضد ویروس هرپس مثل آسیکلویر معمولا فروکش می‌کند.

 

  • جواد عاملی مازندرانی