دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

در این وبلاگ بیماریهای مغز و اعصاب، اخبار و پیشرفت های جدید در این زمینه به زبان ساده و قابل استفاده عموم نوشته خواهد شد. بدلیل عدم فرصت کافی امکان پاسخگویی خصوصی مقدور نیست. لذا فقط به سوالاتی که موافقت برای انتشار عمومی در آن درج شده باشد با حفظ محرمانگی پرسشگر و پس از ویرایش مختصر، پاسخ بصورت عمومی منتشر خواهد شد.

ام اس، اکرلی‌زوماب و تب‌خال تناسلی

جمعه, ۹ ارديبهشت ۱۴۰۱، ۰۶:۳۰ ب.ظ

پرسش:

 

دکترم گفتن که داروم رو از سینومر به اکرلی زوماب تغییر بدم چون هم پلاک جدید دارم هم حملات شدید. چون قبلا تبخال تناسلی گرفته بودم آیا میتونم این دارو استفاده کنم؟ 

 

پاسخ:

 

تب‌خال یا هرپس، عفونت ویروسی است که توسط ویروس هرپس ایجاد می‌شود. تب‌خال تناسلی از طریق آمیزش جنسی منتقل شده و سبب قرمزی، تاول و زخم دردناک ناحیه تناسلی می‌شود. ویروس تب‌خال معمولا پس از عفونت اولیه بصورت نهفته در بدن باقی می‌ماند و در شرایط ضعف سیستم ایمنی و گاه بدنبال استرس مجددا فعال شده و سبب زخم و تاول دردناک در محل می‌شود.

 

مسئول مقابله با عفونت‌های ویروسی بیشتر با سلول‌های لنفوسیت تی هستند. مکانیسم اثر داروی اکرلی‌زوماب سرکوب سلول‌های لنفوسیت بی است. لذا احتمال عود تب‌خال با اکرلی‌زوماب گرچه بیشتر از داروهایی مثل سینومر که سرکوب کننده سیستم ایمنی نیستند است اما نسبت به داروهای دیگر سرکوب کننده لنفوسیت تی مثل آلمتوزوماب، فینگولیمود و تایسابری کمتر است. بعلاوه شدت عفونت نیز معمولا کمتر است و با درمان‌های ضد ویروس هرپس مثل آسیکلویر معمولا فروکش می‌کند.

 

  • جواد عاملی مازندرانی

ام اس

اکرلیزوماب

تب خال

تب‌خال تناسلی

هرپس

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی