دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

در این وبلاگ بیماریهای مغز و اعصاب، اخبار و پیشرفت های جدید در این زمینه به زبان ساده و قابل استفاده عموم نوشته خواهد شد. بدلیل عدم فرصت کافی امکان پاسخگویی خصوصی مقدور نیست. لذا فقط به سوالاتی که موافقت برای انتشار عمومی در آن درج شده باشد با حفظ محرمانگی پرسشگر و پس از ویرایش مختصر، پاسخ بصورت عمومی منتشر خواهد شد.

اورا تشنج

سه شنبه, ۱۹ دی ۱۳۹۶، ۰۱:۲۶ ب.ظ


🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻پرسش و پاسخ🔻🔻🔻🔻🔻🔻


📩 سوال: 


   برادر ٢٢ سالم از ١٩ سالگی تشنجاش شروع شد. همیشه ١٥ دقیقه قبل از تشنج احساس ضعف شدید، تپش قلب، گر گرفتگی و دوبینی میکنه و بعد بیهوش میشه. تا اونجایی که من مطلع هستم، اورا حداکثر  ۲-۳ دقیقه طول میکشه. ام ار ای نرمال هست و فقط یکی از نوارهاش اسپایک ژنرالیزه نشون داده. تا حالا والپرات مصرف میکرده که فایده نداشته و در حال حاضر داره داروشو به کپرا تغییر میده. اون چیزی که برای من سواله اینه که  علائمی که ایشون یک ربع قبل از حمله دارن به نظرتون چی میتونه باشه؟ ضمنا در این ١٥ دقیقه میتونه راحت صحبت کنه و آگاهی کامل از محیطش داره. وقتی به هوش میاد هم هیچ گیجی و منگی و یا خواب آلودگی نداره ولی تا ۳-٤ ساعت استفراغ و لرز داره. تا به حال ٦ حمله داشته که ٢ تاش موقع ورزش کردن اتفاق افتاده.



🖋 پاسخ: 👇👇👇


✅ « اورا» یا پیش درآمد عصبی در واقع علایمی است که نشان میدهد کانون اولیه تشنج از کدام قسمت مغز شروع شده است. هر قسمت مغز کارکرد ویژه‌ای برای خود دارد و زمانیکه منشأ تشنج آن قسمت باشد علایم خاص آن قسمت بروز می کند.


✅ مثلاً زمانیکه کانون شروع تشنج منطقه مسئول حرکت صورت باشد، شروع تشنج بصورت پرش گوشه لب برای چند ثانیه تا چند دقیقه است، حال اگر امواج تشنجی به سایر نقاط مغز گسترش یابد، بیهوشی و علایم معمول تشنج شامل قفل شدن فک و سفتی دست و پا و تکان‌های شدید رخ می دهد.


✅ معمولاً اگر قرار بر گسترش امواج تشنجی باشد این اتفاق ظرف چند ثانیه تا چند دقیقه رخ می دهد. 


✅ گاهی از چند دقیقه تا چند ساعت قبل از بروز تشنج بیمار تغییرات خلقی و احساس کسلی و خستگی پیدا می کند که نشانه کانونی نبود و ارزش پیشگویی کننده برای حمله ندارد.


✅ با توجه به طولانی بودن حالات مذکور بطور قاطع نمی توان گفت علایم فوق « اورا» بوده و بر کانون خاصی دلالت دارد. بعلاوه کنترل نشدن حملات با وجود درمان‌های دارویی از مواردی است که نیاز به اقدامات تشخیصی بیشتر را ضروری می‌کند.


✅ بهترین راه برای بررسی کم و کیف علایم و احساسات در شروع تشنج و تعیین نوع تشنج انجام آزمایش LTM ( انجام نوار مغزی چند روزه همزمان با ثبت ویدیویی حملات) است. برای این آزمایش بیمار در بخش ویژه پایش تشنج بستری و داروهایش قطع می‌شود تا دچار حمله شود و حالات بیمار با نوار مغزی همزمان بررسی می شود.


👉 www.t.me/Ameli_Office    کانال تلگرام مطب دکتر جواد عاملی


📩 @DrAmeli            راه ارسال سوال📩

  • جواد عاملی مازندرانی

LTM

اورا

تشنج

صرع

صرع کانونی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی