دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

در این وبلاگ بیماریهای مغز و اعصاب، اخبار و پیشرفت های جدید در این زمینه به زبان ساده و قابل استفاده عموم نوشته خواهد شد. بدلیل عدم فرصت کافی امکان پاسخگویی خصوصی مقدور نیست. لذا فقط به سوالاتی که موافقت برای انتشار عمومی در آن درج شده باشد با حفظ محرمانگی پرسشگر و پس از ویرایش مختصر، پاسخ بصورت عمومی منتشر خواهد شد.

۲ مطلب در خرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

۲۱
خرداد

 

خصوصیات سردرد  

 

سردرد خوشه ای شامل سردردهایی است که برخلاف سردردهای میگرنی که بیشتر در خانمها بود، در مردها و در سنین میانسالی بیشتر است. شیوع این سردرد در مردان ۷ برابر خانم‌ها است . حملات سردرد حالت خوشه ای دارد یعنی بیمار هر سال در فصل و ماه معینی (بیشتر بهار و پاییز) و سر ساعت مشخصی هر روز چند دقیقه ای دچار سردرد می شود . چند هفته این سردرد ها ادامه دارد و سپس فروکش می کند تا یکی دو سال بعد که در همان زمان قبلی مجددا سردرد شروع شود .  

سردرد خوشه ای بصورت درد شدید تیر کشنده و مبهم در اطراف یک چشم و پیشانی است و تقریبا همیشه در همان سمت تکرار می شود. این حالت برخلاف میگرن است که هر بار ممکن است سمت سردرد عوض شود و یا از یک سمت سروع و سپس طرف دیگر هم مبتلا شود.

 

سردرد بیشتر شب‌ها یکی دو ساعت بعد از خوابیدن شروع می شود و حدود یک ساعت طول کشیده و خود به خود برطرف می شود . گاهی اوقات سردرد در طی روز و یا چند نوبت در شبانه روز رخ می دهد، اما خصوصیت ویژه آن بروز سردرد هر روز سر یک ساعت مشخص است . در بیشتر بیماران حملات سردرد در فصل های بهار و پائیز رخ می دهد . 

از علائم دیگر سردرد خوشه ای مسدود شدن راه بینی و افزایش ترشحات بینی ، اشک ریزش ، افتادگی مختصر پلک و کوچکتر شدن مردمک در همان سمت سردرد است .  

این سردرد را نباید با سردردی که عامل آن گلوکوم حاد ( آب سیاه ) است و با درد روی پیشانی، درد شدید چشم، قرمزی و تاری دید تظاهر می کند و ممکن است به نابینایی بیانجامد اشتباه گرفت. به همین خاطر مراجعه به پزشک ضروری است .  

 

علت سردرد  

علت سردرد خوشه ای به درستی شناخته نشده است. اختلال سیستم هیپوتالاموس و هسته پاراسمپاتیک و هسته حسی صورت در بروز آن نقش دارند.

 

درمان  

درمان سردرد های خوشه ای شامل دو دسته است : 

درمانهای هر حمله سردرد و درمانهای پیشگیری 

  • برای خاموش کردن سریع هر حمله سردرد می توان ازتزریق زیر پوستی و یا اسپری داخل بینی سوماتریپتان استفاده کرد. استنشاق اکسیژن خالص با ماسک به مقدار ۱۰-۱۵ لیتر در دقیقه به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه نیز می تواند سبب برطرف شدن سردرد گردد. استشاق اکسیژن در حالت نشسته و کمی خم شدن به جلو اثر بهتری دارد. بیش از 15 دقیقه نباید تنفس اکسیژن را ادامه داد. 

از دیگر روش های درمان حمله سردرد استنشاق لیدوکائین از طریق بینی همان سمت سردرد است . احتقان و گرفتگی بینی ممکن است مانع استنشاق مناسب شود که در این موارد بهتر است ، ابتدا با قطره ضد احتقان مثل فنیل افرین گرفتگی بینی را برطرف کرد . 

 

تحریک عصب واگ با استفاده از دستگاه نیز در فروکش سردرد موثر است.

 

 

  • در مواقعی که بیمار برای چندین ماه متوالی دچار حملات روزانه سردرد می شود ، لازم است از درمانهای پیشگیری کننده استفاده کرد. در مواقعی که بیمار برای چندین ماه متوالی دچار حملات روزانه سردرد می شود لازم است از درمانهای پیشگیری کننده استفاده کرد .برای پیشگیری از بروز سردرد از داروهایی مثل وراپامیل و لیتیوم استفاده کرد.

 

در مواقعی که از لیتیوم استفاده می شود باید مقدار دارو در خون را اندازه گیری کرد و در مصرف دقیق دارو دقت کرد  این دارو می تواند سبب احساس تشنگی و تکرر ادرار و لرزش مختصر دست شود . در موقع مصرف این دارو باید دقت کرد که روزانه ۲-۳ لیتر مایعات و مقدار کافی نمک مصرف کرد .

 

اخیرا داروی جدیدی بنام گالکانزوماب برای درمان سردردهای خوشه ای معرفی شده است. این دارو که یک آنتی بادی منوکلونال است در ابتدای شروع سردردهای خوشه ای بصورت زیر پوستی و ماهیانه تا فروکش حملات سردرد تزریق می شود.

 

 

  • شروع تاثیر داروهای پیشگیری از سردرد معمولا حدود ۱-۲ هفته تاخیر دارد. در این مدت برای خاموش کردن سردردها درمان موقت با کورتن خوراکی و یا تزریق در محل عصب حسی پس سری سبب فروکش سریعتر حملات سردرد تا شروع اثر داروهای پیشگیری می شود.

 

  • جواد عاملی مازندرانی
۲۰
خرداد

بیماری آلزایمر شایعترین علت زوال عقلی را تشکیل می‌دهد. مهمترین عامل خطر برای ابتلای به این بیماری سن است. در اکثر موارد بیماری بعد از ۶۵ سال بروز می‌کند و هر قدر سن بالاتر می رود احتمال ابتلا بیشتر می شود.

 
مهمترین یافته آسیب شناسی در مغز بیماران رسوب الیاف پروتئینی بنام بتا آمیلوئید است که به مرور زمان سبب آسیب مغزی می‌شود.


تا به حال بیشتر درمان‌ها معطوف به درمان علامتی بیماری بوده است. نزدیک به یک دهه است که دانشمندان بدنبال درمان‌های موثرتر برای این بیماری هستند. یکی از این روش‌ها کاستن از میزان رسوب بتا آمیلوئید از مغز بیماران بوده است. داروهای متعددی برای این منظور آزمایش شده است و بالاخره یکی از این داروها تاییدیه استفاده در بیماران آلزایمر را مشروط به انجام آزمایشات دقیق‌تر را از سازمان غذا و داروی آمریکا دریافت کرده است. 
 

داروی آدوکانوماب (Aducanumab) که یک آنتی‌بادی منوکلونال بر ضد بتا آمیلوئید رسوب کرده در مغز است، سبب کاهش قابل ملاحظه مقدار بتا آمیلوئید در طی حدود دو سال تجویز ماهیانه وریدی دارو شده است. در طی همین مدت ۲۳ درصد از سرعت پیشرفت اختلال شناختی نیز کاسته شده است.


این دارو را پس از اثبات ابتلای به بیماری آلزایمر با استفاده از تصویربرداری PET از مغز بیمار و یا آزمایش مایع نخاع تجویز می‌شود. بهترین زمان برای شروع دارو در ابتدای بیماری که هنوز اختلال حافظه مختصر است می‌باشد.

 

با توجه به عوارض احتمالی ورم و یا خونریزی مغزی، انجام دوره‌ای  ام‌آر‌آی مغزی ضرورت دارد.

 

تایید این دارو راه را برای رسیدن به درمانهای جدید و موثر باز می کند. البته بسیاری از دانشمندان با توجه به تاثیر کم دارو در جلوگیری از پیشرفت اختلال حافظه و عوارض دارو، مخالف تایید و تجویز این دارو هستند.

  • جواد عاملی مازندرانی