دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

در این وبلاگ بیماریهای مغز و اعصاب، اخبار و پیشرفت های جدید در این زمینه به زبان ساده و قابل استفاده عموم نوشته خواهد شد. بدلیل عدم فرصت کافی امکان پاسخگویی خصوصی مقدور نیست. لذا فقط به سوالاتی که موافقت برای انتشار عمومی در آن درج شده باشد با حفظ محرمانگی پرسشگر و پس از ویرایش مختصر، پاسخ بصورت عمومی منتشر خواهد شد.

ریتوکسیماب و بارداری

سه شنبه, ۱۱ آذر ۱۳۹۹، ۰۱:۰۹ ب.ظ

🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻پرسش و پاسخ🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻

🆔 @Ameli_Office
📩 پرسش:

 

با سلام 
اقای دکتر شما فرمودید که تا یکسال بعد از ریتوکسی مب باردار نشیم ولی یکسری از متخصصها میگن ریتوکسی بزن و دوماه بعد باردار بشید


🆔 @Ameli_Office
🖋 پاسخ: 👇👇👇


✅ داروهای بیماری ام اس و تجربیات با آنها، دائم در حال رشد و پیشرفت است و در بسیاری از توصیه‌ها ممکن است تجدید نظر صورت گیرد.
بعلاوه در بسیاری از موارد که دستورالعمل قطعی وجود ندارد، پزشکان بسته به شرایط بیمار پیشنهاداتی را ارائه می کند که ممکن است تا حدودی با هم متفاوت باشد.

✅ طبق دستوالعمل تأییده سازمان غذا و داروی امریکا (FDA)، باید بین قطع دارو تا شروع بارداری یکسال فاصله باشد. نیمه عمر داروی ریتوکسیماب حدود ۲۱ روز است و بعد از حدود ۳ ماه تقریبأ مقدار دارو در بدن بسیار ناچیز خواهد بود. از طرفی در سه ماه اول بارداری مقدار عبور دارو از طریق جفت به جنین بسیار ناچیز است. ولی از آن به بعد مقدار عبور دارو قابل ملاحظه است. اما هنوز میزان یافته‌های پزشکی از عوارض دارو برای بارداری و جنین محدود است.

✅ بر همین اساس توصیه‌های مختلفی برای ادامه دارو توسط مجامع علمی شده است. اگر فردی بیماری فعال با حملات شدید داشته و بویژه میزان بهبودی از حمله کم بوده است، توصیه می شود تا حدود ۲-۳ ماه قبل بارداری، آخرین نوبت ریتوکسیماب تزریق شود. در این حالت انتظار داریم دارو تا ماه‌های اول بارداری از بدن خارج شده باشد ولی اثرات درمانی برای مادر تا اواخر سه ماهه دوم ادامه یابد.

✅ در افرادی که بیماری ام‌اس چندان فعال و شدید نبوده است، می توان از یکسال قبل، دارو را به داروهای ایمن در بارداری (گلاتیرامر و یااینترفرون‌ها) تبدیل و تا زمان بارداری دارو را ادامه داد و با شروع بارداری قطع کرد. 

✅ در مواردیکه نیاز به درمان در حین بارداری باشد، گلاتیرامر و اینترفرون‌ها عوارض کمتری برای جنین دارند. و در صورت ضرورت قابل تجویز هستند.

 

 


👉 www.t.me/Ameli_Office    کانال تلگرام مطب دکتر جواد عاملی

📩 @DrAmeli             راه ارسال سوال📩

  • جواد عاملی مازندرانی

ام اس

بارداری

ریتوکسیماب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی