دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

در این وبلاگ بیماریهای مغز و اعصاب، اخبار و پیشرفت های جدید در این زمینه به زبان ساده و قابل استفاده عموم نوشته خواهد شد. بدلیل عدم فرصت کافی امکان پاسخگویی خصوصی مقدور نیست. لذا فقط به سوالاتی که موافقت برای انتشار عمومی در آن درج شده باشد با حفظ محرمانگی پرسشگر و پس از ویرایش مختصر، پاسخ بصورت عمومی منتشر خواهد شد.

ام اس و ایدز و هپاتیت

جمعه, ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۳:۲۶ ب.ظ

🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻پرسش و پاسخ🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻


📩 سوال:



من شنیدم کسی که ام اس داره هپاتیت یا ایدز نمیگیره، درسته؟
این بیماری ها تو آزمایشهای روتین ام اس چک میشه یا مشخص میشه؟


🖋 پاسخ: 👇👇👇


✅ اولین بار بطور اتفاقی مشاهده شد بیماری که مبتلا به ام اس بوده و دچار ایدز شده و تحت درمان قرار میگیرد بیماری ام اس وی هم بهبود می یابد.
    سپس در مطالعات مقایسه ای بین بیماران مبتلا به ایدز و افراد سالم دیده شد میزان بروز بیماری ام اس در بیماران ایدز بطور بارزی کمتر بوده است.

✅ از آنجایی که بیماری ایدز یک بیماری ویروسی و ضعیف کننده سیستم ایمنی است شاید با همین مکانیسم مانع فعالیت و آسیب سیستم ایمنی به دستگاه عصبی که دلیل بیماری ام اس است، می شود. بعلاوه درمانهای ضد ویروسی بکار رفته در بیماری ایدز هم ممکن است در بهبودی نقش داشته باشند. همانطور که می دانیم هنوز علت دقیق بیماری ام اس مشخص نشده است و احتمال نقش ویروس‌ها نیز وجود دارد.

✅ هپاتیت انواع مختلفی دارد، هپاتیت ویروسی، هپاتیت دارویی، هپاتیت ایمنی از مهمترین انواع هپاتیت هستند. هپاتیت دارویی از عوارض احتمالی داروهای ام اس است که معمولاً بصورت دوره‌ای چک می شود. ویروس های هپاتیت از ویروس‌هایی هستند که احتمال نقش داشتن در بروز بیماری ام اس برای آنها مطرح است گرچه به اثبات نرسیده است. در کسانیکه دچار هپاتیت ویروسی شده باشند تجویز برخی داروهای ام اس مثل ریتوکسیماب ممکن است سبب فعال شدن هپاتیت شود و در این موارد قبل از درمان آزمایش هپاتیت‌های ویروسی درخواست می شود.

✅ بیماری ام اس نقش محافظتی در مقابل ایدز و هپاتیت ویروسی ندارد و در کسانیکه تشخیص بیماری ام اس مورد شک نباشد آزمایش هپاتیت ویروسی و یا ایدز درخواست نمی شود.



👉 www.t.me/Ameli_Office    کانال تلگرام مطب دکتر جواد عاملی

📩 @DrAmeli             راه ارسال سوال📩

  • جواد عاملی مازندرانی

ام اس

ایدز

هپاتیت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی