دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

در این وبلاگ بیماریهای مغز و اعصاب، اخبار و پیشرفت های جدید در این زمینه به زبان ساده و قابل استفاده عموم نوشته خواهد شد. بدلیل عدم فرصت کافی امکان پاسخگویی خصوصی مقدور نیست. لذا فقط به سوالاتی که موافقت برای انتشار عمومی در آن درج شده باشد با حفظ محرمانگی پرسشگر و پس از ویرایش مختصر، پاسخ بصورت عمومی منتشر خواهد شد.

درمان ام اس پیشرونده

جمعه, ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۳:۴۹ ب.ظ

🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻پرسش و پاسخ🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻


📩 سوال:

بیمار ۱۸ ماه است دیفوزل می خورد و ام آی آر با ترزیق ۴ ماه پیش نشان داده پلاک ها غیرفعال است ولی روند بیماری تدریجی درحال پیشرفت بوده است. پالس کورتن  صحیح است یا تزریق ریتوکسی مب و یا هیچکدام با توجه به غیر فعال بودن پلاک ها وخوردن دیفوزل؟


🖋 پاسخ: 👇👇👇


✅ ام اس پیشرونده یعنی بدون اینکه حمله جدیدی رخ دهد بمرور زمان از توانایی‌های بیمار کاسته می شود. برای اینکه تشخیص ام اس پیشرونده گذارده شود باید میزان توانایی‌های بیمار هر سه ماه چک و بر اساس معیار EDSS نمره داده شود. ام اس پیشرونده ثانویه ( بیمارانی که ابتدا ام اس حمله‌ای داشته و سپس پیشرونده شده‌اند) ممکن است با پلاک فعال در ام آر آی همراه باشد و یا نباشد.

✅ درمان ام اس پیشرونده بسیار مشکل است و نتایج درمانی با داروهای فعلی چندان رضایت بخش نبوده است. داروهای خوراکی در جلوگیری از پیشروی مؤثر نبوده‌اند. اینترفرونها در برخی مطالعات تا حدودی سبب کندی پیشرفت ناتوانی می شده‌اند لذا اگر بیماری تحت درمان با این داروها می باشد و حمله جدید هم ندارد می تواند اینترفرون را ادامه دهد.

✅ از درمان‌های پیشنهادی دیگر پالس ماهیانه و یا هر دو ماه یکبار متیل پردنیزولون (کورتن) است. گرچه این روش هم چندان نتایج چشمگیری نداشته است اما حداقل بطور موقت در برخی مانع پیشرفت می شود.

✅ از داروهای جدیدتر، ریتوکسیماب و اکرلی زوماب را می توان نام برد. این داروها برای درمان ام اس پیشرونده اولیه بویژه اگر همراه با پلاک فعال باشد مورد تایید قرار گرفته و تا ۲۵ درصد سبب جلوگیری از پیشرفت ناتوانی می شوند. مطالعات در موارد ام اس پیشرونده ثانویه محدود بوده و هنوز به اثبات نرسیده است گرچه بسیاری آن را توصیه می کنند. اگر پلاک فعال در ام آر آی وجود داشته باشد، در سنین جوانی باشد و در اوایل شروع سیر پیشرونده درمان شروع شود نتایج بهتر بوده است.

✅ پیوند مغز استخوان بعد از سرکوب شدید مغز استخوان با داروهای شیمی درمانی نتایج درخشانی در جلوگیری از پیشروی بیماری داشته است اما حجم مطالعات محدود بوده و هنوز مورد تایید قرار نگرفته است.



👉 www.t.me/Ameli_Office    کانال تلگرام مطب دکتر جواد عاملی


📩 @DrAmeli             راه ارسال سوال

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی