دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

در این وبلاگ بیماریهای مغز و اعصاب، اخبار و پیشرفت های جدید در این زمینه به زبان ساده و قابل استفاده عموم نوشته خواهد شد. بدلیل عدم فرصت کافی امکان پاسخگویی خصوصی مقدور نیست. لذا فقط به سوالاتی که موافقت برای انتشار عمومی در آن درج شده باشد با حفظ محرمانگی پرسشگر و پس از ویرایش مختصر، پاسخ بصورت عمومی منتشر خواهد شد.

درمان ام اس با داروهای خط دوم

دوشنبه, ۱۴ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۵۰ ق.ظ

🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻پرسش و پاسخ🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻


📩 سوال:



در بیماری ام اس آیا این امکان وجود دارد فردی که تحت درمان با داروی سطح دوم است بعد از گذشت مدت زمان و نداشتن حمله و پلاک جدید به داروهای سطح اول بازگردد یا همچنان باید داروهای قبلی را ادامه دهد



🖋 پاسخ: 👇👇👇



✅ روش معمول درمان، شروع با داروهای خط اول درمان ( اینترفرونها، گلاتیرامر یا داروهای خوراکی دی متیل فومارات، یا تری فلونامید) است. اگر با وجود مصرف منظم دارو علایم فعالیت بیماری وجود داشت ( یعنی حمله جدید و یا پلاک جدید در ام آر آی) از داروی قوی‌تر در همان گروه و یا داروهای خط دوم استفاده می شود.


✅ در مواردی ممکن است داروی خط دوم درمان سبب عوارضی شود و یا احتمال بروز عارضه زیاد باشد. مثلاً بیماری که تحت درمان با تایسابری قرار دارد بعلت میزان بالای آنتی بادی JCV در خطر بروز عفونت PML قرار گیرد. در این موارد ممکن است بسته به شرایط بیمار بعد دوسال تصمیم به قطع دارو و استفاده از داروی با قدرت کمتر گرفته شود. 


در بیماری که دچار عوارض عفونی شدید می شود نیز به همین روال عمل می شود. 


در مواردی که ادامه داروی خط دوم عارضه‌ای برای بیمار نداشته باشد می توان همان دارو را ادامه داد و الزامی به تعویض ندارد.


✅ گاهی اوقات از همان ابتدا بعلت شدید و سرکش بودن بیماری، درمان را با داروهای خط دوم مثل تایسابری، فینگولید و یا ریتوکسیماب شروع می کنند و پس از غیر فعال شدن بیماری به داروهای خط اول بر میگردند.




👉 www.t.me/Ameli_Office    کانال تلگرام مطب دکتر جواد عاملی


📩 @DrAmeli             راه ارسال سوال📩

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی