دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

در این وبلاگ بیماریهای مغز و اعصاب، اخبار و پیشرفت های جدید در این زمینه به زبان ساده و قابل استفاده عموم نوشته خواهد شد. بدلیل عدم فرصت کافی امکان پاسخگویی خصوصی مقدور نیست. لذا فقط به سوالاتی که موافقت برای انتشار عمومی در آن درج شده باشد با حفظ محرمانگی پرسشگر و پس از ویرایش مختصر، پاسخ بصورت عمومی منتشر خواهد شد.

آپومورفین در بیماری پارکینسون

جمعه, ۲۲ اسفند ۱۳۹۹، ۰۳:۴۵ ب.ظ

🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻پرسش و پاسخ🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻

🆔 @Ameli_Office
📩 پرسش:

 

من مادرم ٨٠ ساله هستند و حدود ٢٠ سال أست که بیماری پارکینسون دارند در حال حاضر هر سه ساعت یک عدد مادوپار ١٢٥ مصرف میکنید که به تازگی دچار خشکی شدید گردن و ناتوانی در راه رفتن شده که دکتر میگوید باید پمپ اپومورفین وصل کند. در این باره توضیح دهید.

 
🆔 @Ameli_Office
🖋 پاسخ: 👇👇👇

 


✅ آپومورفین از قدیمی‌ترین داروهای درمان علامتی بیماری پارکینسون است که بعلت داشتن اثری فوری و کوتاه مدت، در مراحل پیشرفته بیماری که دچار دوره‌های جمود و خشکی بدن می‌شوند، تجویز می‌شود. آپومورفین اثری مشابه لوودوپا (مادوپار) دارد و سبب رفع خشکی می شود. در مراحل پیشرفته بیماری پارکینسون، بیمار دچار دوره‌های خشکی و عدم توانایی حرکت در طی روز می‌شود که در ابتدا بعد از گذشت چند ساعت از مصرف مادوپار رخ می‌دهد ولی بتدریج هر زمانی ممکن است اتفاق بیافتد. به این حالت اصطلاحا خاموش شدن یا off گفته می شود. آپومورفین تا حدود زیادی سبب کاهش این حالت می‌شود.


✅ آپومورفین به دو صورت قلمی و یا پمپ، بصورت زیر جلدی در اطراف ناف تزریق می‌شود. اثرات درمانی دارو ظرف کمتر از ده دقیقه پس از تزریق نمایان می‌شود و اثر آن تا حدود ۴۵ الی ۶۰ دقیقه ادامه می یابد. به همین دلیل اگر فردی دچار حالت خاموشی و یا خشکی در ابتدای صبح و یا گهگاه طی روز باشد و در سایر اوقات با داروی مادوپار و سایر داروها خوب باشد، برای رهایی سریع می‌تواند از قلم آپومورفین استفاده کند. ولی اگر دوره‌های خشکی و ناتوانی حرکتی زیاد و طولانی باشد، پمپ تزریق زیر پوستی مناسب‌تر است.

 

✅ برای تعیین مقدار نیاز به دارو در شکل تزریق با قلم آپومورفین باید بیمار چند ساعت تحت نظر باشد ولی برای تنظیم پمپ آپومورفین نیاز به بستری چند روزه است. در ابتدای شروع دارو، تهوع و استفراغ و افت فشار خون از عوارض معمول دارو است. برای پیشگیری از تهوع و استفراغ بصورت موقت از داروی ضد تهوع دامپریدون استفاده می‌شود. از عوارض دیگر دارو کبودی، برآمدگی و زخم محل تزریق و خواب آلودگی است. بندرت دارو ممکن است سبب نوعی کم‌خونی می‌شود. 
 


👉 www.t.me/Ameli_Office    کانال تلگرام مطب دکتر جواد عاملی

📩 @DrAmeli             راه ارسال سوال📩

  • جواد عاملی مازندرانی

آپومورفین

پارکینسون

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی