دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

در این وبلاگ بیماریهای مغز و اعصاب، اخبار و پیشرفت های جدید در این زمینه به زبان ساده و قابل استفاده عموم نوشته خواهد شد. بدلیل عدم فرصت کافی امکان پاسخگویی خصوصی مقدور نیست. لذا فقط به سوالاتی که موافقت برای انتشار عمومی در آن درج شده باشد با حفظ محرمانگی پرسشگر و پس از ویرایش مختصر، پاسخ بصورت عمومی منتشر خواهد شد.

آیا واکسن کرونا سبب تشدید بیماری ام اس می شود؟

شنبه, ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰، ۱۱:۰۸ ق.ظ

 

در مطالعه ای که اخیرا منتشر شده، 555 بیمار مبتلا به ام اس که تحت درمان با داروهای ام اس بودند و نوبت اول واکسن فایزر را دریافت کرده بودند مورد پیگیری قرارمی گیرند. تا انتهای پیگیری 435 نفر نوبت دوم را نیز دریافت می کنند.

 

29/7% بدنبال نوبت اول و 40/2% بدنبال نوبت دوم دچار عوارض گذرایی مثل درد محل تزریق، خستگی، سردرد، درد بدن شدند. این عوارض در جوانترها بیشتر بوده است.

 

2% بیماران بدنبال نوبت اول و 4/8% بدنبال نوبت دوم دچار تشدید علایم قبلی همراه با تب شدند که ظرف 1-2 روز برطرف شد و عود کاذب محسوب شدند.

 

2/1% بین روزهای 10-19 بعد نوبت اول و 1/6% بین 14-21 روز بعد نوبت دوم دچار عود بیماری شدند.

 

مقایسه این میزان عود با موارد عود در سالهای قبل همین موقع نشان می داد میزان عود تقریبا برابر بوده است. بنابراین بنطر میرسد واکسن کرونا سبب افزایش عود نشده است.

 

هنوز نتایج تاثیر سایر واکسن ها در سیر بیماری منتشر نشده است.

 

با توجه به خطر بیماری کووید به تمام بیماران توصیه می شود در صورت در دسترس قرار گرفتن واکسن، تزریق آن را به تاخیر نیاندازند.

 

  • جواد عاملی مازندرانی

ام اس

واکسن

کرونا

کووید

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی