دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

در این وبلاگ بیماریهای مغز و اعصاب، اخبار و پیشرفت های جدید در این زمینه به زبان ساده و قابل استفاده عموم نوشته خواهد شد. بدلیل عدم فرصت کافی امکان پاسخگویی خصوصی مقدور نیست. لذا فقط به سوالاتی که موافقت برای انتشار عمومی در آن درج شده باشد با حفظ محرمانگی پرسشگر و پس از ویرایش مختصر، پاسخ بصورت عمومی منتشر خواهد شد.

التهاب نخاع و ریتوکسیماب

چهارشنبه, ۴ تیر ۱۳۹۹، ۱۱:۴۷ ب.ظ


 

🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻پرسش و پاسخ🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻

🆔 @Ameli_Office
📩 پرسش:


 

دختر من سال پیش دم کنکور درست در ۱۸ سالگی در عرض دو هفته آرام آرام دست راستش کرخت شد. در ام آر آی  در نخاع گردنی التهاب دیده شد که گفتند پلاک هست. بلافاصله کورتون درمانی شد به مدت ۵ روز. تمام علائم رفع شد. بهش ریتوکسی مپ هر شش ماه زده شد. اولین تزریق در سال ۹۷ آذر ماه انجام شد و دومین تزریق هم دیروز تمام شد. حالش هم که کاملا معمولی هست هیچ علامتی نداره. ام آر آی التهاب نخاع گردن کاملا رفع شده. می خواستم نظر شما رو بدونم این ریتوکسی مپ رو چند سال میشه ادامه داد؟ و کی میشه قطعش کرد؟ از عوارض دارو خیلی نگرانم هرچند آخرین آزمایشش همه چی نرمال بود و دارو هیچ مشکلی ایجاد نکرده بود. چه پیش بینی از سیر بیماری دارید و آیا توصیه شما هم تزریق ریتوکسی مپه؟


🆔 @Ameli_Office
🖋 پاسخ: 👇👇👇


✅ در نخاع، در فضایی کوچک الیاف حسی و حرکتی بصورتی کاملا متراکم قرار دارد و التهاب نخاع در بیماریهایی مثل ام اس و NMO می تواند سبب آسیب و ناتوانی شدید و گاهی اوقات برگشت ناپذیر شود. بنابراین وجود التهاب در نخاع نیازمند ارزیابی دقیق و بررسی احتمال تکرار و تصمیم گیری در مورد درمان و پیشگیری از تکرار حمله است. 


✅ در بیماری که آزمایش NMO مثبت شده باشد بعد از پالس کورتون، برای پیشگیری از حمله مجدد از ریتوکسیماب استفاده می شود.

 

✅در بیماری ام اس نیز در مواردیکه بر اساس ارزیابی و یافته های ام آر آی متوجه فعالیت شدید بیماری و احتمال تکرار التهاب و ایجاد ناتوانی شویم، در همان خط اول گاهی اوقات از داروهای قوی تر مثل ریتوکسیماب می توان استفاده کرد. در غیر این صورت، معمولا ابتدا داروهای خط اول درمان مثل اینترفرون ها، گلاتیرامر ، دی متیل فومارات (دیفوزل) و یا تریفلونامید (تبازیو) داده می شود و در صورت عدم تاثیر داروهای خط دوم جایگزین می شود.

 
✅ تا زمانیکه دارو به خوبی بتواند جلوی فعالیت بیماری را بگیرد و مانع تشکیل پلاک و حمله جدید شود، دارو ادامه می یابد. گاهی اوقات نیز بدلیل بروز عوارض ممکن است مجبور به تعویض دارو شویم.



👉 www.t.me/Ameli_Office    کانال تلگرام مطب دکتر جواد عاملی

📩 @DrAmeli             راه ارسال سوال📩

  • جواد عاملی مازندرانی

NMO

ام اس

ریتوکسیماب

پلاک

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی