دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

در این وبلاگ بیماریهای مغز و اعصاب، اخبار و پیشرفت های جدید در این زمینه به زبان ساده و قابل استفاده عموم نوشته خواهد شد. بدلیل عدم فرصت کافی امکان پاسخگویی خصوصی مقدور نیست. لذا فقط به سوالاتی که موافقت برای انتشار عمومی در آن درج شده باشد با حفظ محرمانگی پرسشگر و پس از ویرایش مختصر، پاسخ بصورت عمومی منتشر خواهد شد.

ام اس، ریتوکسیماب و کرونا

جمعه, ۱ اسفند ۱۳۹۹، ۰۸:۰۴ ب.ظ

🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻پرسش و پاسخ🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻

🆔 @Ameli_Office
📩 پرسش:

 

من چند روزه تست کرونا گرفتن مثبت شده هر روز تب و سرفه و سردرد و اسهال دارم. خیلی هم دارو خوردم ولی گاهی کم میشه و زیاد میشه. میخاستم ببینم با توجه به اینکه ام اس دارم و ریتوکسی دارومه دارویی رو شما میدونین که خوب باشه زودترخوب بشم؟

 
🆔 @Ameli_Office
🖋 پاسخ: 👇👇👇

 

✅ از بین داروهای رایج بیماری ام‌اس در ایران، با ریتوکسیماب و اکرلیزوماب، احتمال ابتلا به بیماری کووید۱۹ و تشدید علایم عفونی بیشتر می‌شود و نیازمند توجه بیشتری است. البته این افزایش احتمال عفونت در همه افراد تحت درمان با این داروها یکسان نیست. در سنین بالاتر، کسانی‌که مبتلا به بیماری قلبی و فشار خون بالا هستند، افراد دیابتی و چاق و همین‌طور کسانیکه دچار بیماری ام‌اس پیشرفته که سبب ناتوانی در حرکت و راه رفتن آن‌ها شده است بیش از سایرین در خطر عفونت کووید۱۹ و تشدید آن هستند.

 

✅ بیماری کووید۱۹ دو مرحله اصلی دارد، مرحله اول تهاجم ویروس به بدن و تکثیر آن است و مرحله دوم بدلیل واکنش‌های بیش از حد سیستم ایمنی بدن است. ریتوکسیماب بسته به میزان سرکوب لنفوسیت‌های ب، ممکن است موجب اختلال در روند تولید آنتی‌بادی‌های مقابله کننده با ویروس و افزایش احتمال بیماری کووید شود. اما مرحله دوم بیماری کووید۱۹ که بدلیل واکنش‌های شدید ایمنی بدن است و سبب آسیب شدید دستگاه‌های مختلف بدن می‌شود، در این افراد کمتر رخ ‌می‌دهد.

 

✅ گاهی اوقات نیز علاوه بر عفونت ویروسی کرونا، بدلیل زمینه مناسب، عفونت‌های میکروبی هم در زمینه کرونا اتفاق می‌افتد که نیازمند درمان مناسب است. درمان در مرحله اول بیشتر معطوف به داروهای ضد ویروسی است و اگر عفونت میکروبی هم اتفاق افتاده باشد، آنتی‌بیوتیک هم تجویز می‌شود. 

 

✅ بنابراین بیمارانی که تحت درمان با داروهای ریتوکسیماب یا اکرلیزوماب هستند و دچار علایم عفونی و تب می‌شوند باید از همان ابتدا با مراجعه به متخصص بیماری‌های عفونی، نوع و میزان شدت عفونت بررسی شود و برحسب آن درمان مناسب شروع گردد.

 


👉 www.t.me/Ameli_Office    کانال تلگرام مطب دکتر جواد عاملی

📩 @DrAmeli             راه ارسال سوال📩

  • جواد عاملی مازندرانی

ام اس

اکرلیزوماب

ریتوکسیماب

کرونا

کووید

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی