دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

در این وبلاگ بیماریهای مغز و اعصاب، اخبار و پیشرفت های جدید در این زمینه به زبان ساده و قابل استفاده عموم نوشته خواهد شد. بدلیل عدم فرصت کافی امکان پاسخگویی خصوصی مقدور نیست. لذا فقط به سوالاتی که موافقت برای انتشار عمومی در آن درج شده باشد با حفظ محرمانگی پرسشگر و پس از ویرایش مختصر، پاسخ بصورت عمومی منتشر خواهد شد.

ام اس و واکسن کرونا

جمعه, ۲۲ اسفند ۱۳۹۹، ۰۳:۴۲ ب.ظ

🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻پرسش و پاسخ🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻

🆔 @Ameli_Office
📩 پرسش:

 

 آیا تزریق واکسن کووید ۱۹ را برای بیماری که فینگولیمد(مارلا) مصرف می کند را توصیه می فرمایید؟ 

 
🆔 @Ameli_Office
🖋 پاسخ: 👇👇👇

 


✅ با توجه به خطرات ابتلای به کرونا، استفاده از واکسن کرونا، در صورت در دسترس قرار گرفتن آن به همه افراد توصیه می‌شود. 

 

✅ واکسن‌هایی که تا بحال مورد استفاده قرار گرفته‌اند یا از کدهای ژنتیکی برای تولید واکسن بهره برده‌اند (مثل واکسن فایزر و مدرنا)، و یا از حامل‌های ویروسی غیر فعال شده استفاده کرده‌اند (مثل آسترازنکا و اسپوتنیک) که تجویز آن در افراد تحت درمان با داروهای ام‌اس منعی ندارد.

 

✅ مسئله مهمتر توانایی ایجاد ایمنی در برابر کرونا در افرادی که تحت درمان با داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی هستند می‌باشد. افرادی‌که از اینترفرون‌ها (سینوکس، بتافرون، رسیژن)، گلاتیرامر (کوپامر، سینومر)، دی‌متیل‌فومارات (دیفوزل، تکزیفوما)، تری‌فلونامید (تبازیو) و تایسابری استفاده می‌کنند مشکلی از این نظر ندارند و صرف نظر از زمان مصرف دارو، هر زمان که واکسن در دسترس قرار گرفت می توانند استفاده کنند.

 

✅ در مورد فینگولیمد، اگر هنوز دارو شروع نشده است، بهتر است ۴ هفته بعد از تکمیل واکسیناسیون دارو شروع شود. در صورتی‌که فرد تحت درمان با فینگولیمود قرار داشته باشد، واکسیناسیون طبق برنامه بدون جابجایی زمان انجام می‌شود.

 

✅ در مورد ریتوکسیماب و اکرلیزوماب (اکرووس)، اگر هنوز دارو شروع نشده باشد، دارو ۴ هفته بعد تکمیل واکسیناسیون شروع می‌شود.  در صورتی‌که قبلا این داروها شروع شده باشد، سعی می کنیم واکسن حداقل ۱۲ هفته بعد از آخرین تجویز دارو داده شود و اگر امکان داشته باشد نوبت بعدی تزریق ریتوکسیماب  و اکرلیزوماب را به ۴ هفته بعد از تزریق نوبت دوم واکسن منتقل می‌کنیم.
 


👉 www.t.me/Ameli_Office    کانال تلگرام مطب دکتر جواد عاملی

📩 @DrAmeli             راه ارسال سوال📩

  • جواد عاملی مازندرانی

ام اس

واکسن

کرونا

کووید

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی