دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

در این وبلاگ بیماریهای مغز و اعصاب، اخبار و پیشرفت های جدید در این زمینه به زبان ساده و قابل استفاده عموم نوشته خواهد شد. بدلیل عدم فرصت کافی امکان پاسخگویی خصوصی مقدور نیست. لذا فقط به سوالاتی که موافقت برای انتشار عمومی در آن درج شده باشد با حفظ محرمانگی پرسشگر و پس از ویرایش مختصر، پاسخ بصورت عمومی منتشر خواهد شد.

حدس دقیق سیر بیماری از ابتدای بیماری امکان‌پذیر نیست اما برخی موارد به نفع خوش خیم بودن سیر بیماری می‌باشد. از جمله مواردی که به نفع خوش خیم بودن سیر بیماری است تعداد عود کمتر بویژه در طی سال‌های اول شروع بیماری است. هر چقدر فاصله بین حملات بیشتر باشد و بعد از هر حمله بهبودی کامل ایجاد شود احتمال بروز ناتوانی در سالهای بعدی نیز کمتر است. در نژاد سفیدپوست اروپائی و آمریکائی احتمال بروز ام اس بیشتر بوده و احتمال ناتوانی نیز بیشتر است. قبلاً گمان می‌شد که بروز علائم حسی مثل گزگز و سوزن‌سوزن شدن یا بی‌حسی قسمتی از بدن، کاهش بینایی از جمله علائم نشانگر خوش خیم بودن بیماری هستند. بعلاوه گفته می شود که شروع بیماری در سنین جوانی و جنسیت مونث نیز از پیش‌اگهی بهتری برخوردار است. اما این مطلب به اثبات نرسیده است. آنچه در حال حاضر بیشتر مطرح است شامل موارد زیر است: 

سیر عود و بهبود نسبت به سایر سیرها بهتر است.

علائم ادراری در ابتدای بیماری از نشانگر شدت بیماری است.

بهبودی ناقص از حمله اول و حملات مکرر طی سال اول نیز پیش‌آگهی را بد می‌کند.

حجم زیاد پلاک در MRI در 5 سال اول بیماری شدت بیماری را پیش بینی می کند.




کانال تلگرام: www.t.me/Ameli_Office



  • جواد عاملی مازندرانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی