دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

در این وبلاگ بیماریهای مغز و اعصاب، اخبار و پیشرفت های جدید در این زمینه به زبان ساده و قابل استفاده عموم نوشته خواهد شد. بدلیل عدم فرصت کافی امکان پاسخگویی خصوصی مقدور نیست. لذا فقط به سوالاتی که موافقت برای انتشار عمومی در آن درج شده باشد با حفظ محرمانگی پرسشگر و پس از ویرایش مختصر، پاسخ بصورت عمومی منتشر خواهد شد.

تشخیص بیماری آلزایمر:

سه شنبه, ۱ بهمن ۱۳۹۲، ۰۸:۵۱ ب.ظ
 


تشخیص بیماری توسط پزشک پس از ارزیابی جنبه های مختلف حافظه، شناخت محیط و اطرافیان، ارزیابی توانایی محاسبه و رد سایر علل بویژه علل درمان پذیر صورت می گیرد.

آزمونهای مختلف روانشناختی نیز برای ارزیابی عملکرد شناختی و حافظه وجود دارد که رایج ترین آن آزمون MMSE نام دارد. این آزمون مشتمل بر سئوالات گوناگون در مورد جنبه های مختلف شناختی است که هر سئوال یک نمره می گیرد. نمره کلی آزمون 30 است. نمره کمتر از 24 احتمال اشکال در عملکرد ذهنی را مطرح می کند. البته این آزمون دارای محدودیت هایی هم می باشد از جمله میزان سواد، سن و مشکلات حرکتی و زبانی بر روی آن تأثیر گذار است.
از کارهای دیگری که در بررسی بیمار مشکوک به آلزایمر انجام می شود تصویر برداری از مغز است. تصویر برداری ارجح ام آرآی و اسکن هسته ای PET است. البته ام آرآی یافته اختصاصی برای تشخیص بیماری آلزایمر ندارد بلکه بیشتر برای رد سایر علل احتمالی زوال عقلی انجام می شود. در ام آرآی بیشتر کوچک شدن مغز دیده می شود. در ام آرآی زوال عقلی ناشی از بیماری عروقی مغز آثار تنگی عروق مغزی و سکته های ریز و متعدد همراه با کوچک شدن مغز را می توان دید.
آزمایشات خونی جهت بررسی عملکرد تیرویید، کبد و کلیه و الکترولیت های خونی، شمارش گلبولهای خونی و مقدار ویتامین ب12 و قند خون نیز معمولاً برای شناسایی علل دیگر زوال عقل انجام می شود.

 

 

 

کانال تلگرام: www.t.me/Ameli_Office

 

 

  • جواد عاملی مازندرانی

آلزایمر

تشخیص

دمانس

زوال عقل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی