دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

در این وبلاگ بیماریهای مغز و اعصاب، اخبار و پیشرفت های جدید در این زمینه به زبان ساده و قابل استفاده عموم نوشته خواهد شد. بدلیل عدم فرصت کافی امکان پاسخگویی خصوصی مقدور نیست. لذا فقط به سوالاتی که موافقت برای انتشار عمومی در آن درج شده باشد با حفظ محرمانگی پرسشگر و پس از ویرایش مختصر، پاسخ بصورت عمومی منتشر خواهد شد.

داروهای خط اول و دوم ام اس

جمعه, ۱ اسفند ۱۳۹۹، ۰۷:۵۱ ب.ظ

🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻پرسش و پاسخ🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻

🆔 @Ameli_Office
📩 پرسش:

 

سلام وقت بخیر اگه ممکنه بفرمایید تعریف داروهای خط اول و داروهای خط دوم چیه؟
و اینکه چطور میشه فهمید که نوع بیماری پیشرونده ی اولیه یا ثانویه و یا عودکننده ی بهبود یابنده هست؟

 
🆔 @Ameli_Office
🖋 پاسخ: 👇👇👇

 


✅ تقسیم بندی دارو‌های ام‌اس به خط اول و دوم بیشتر قراردادی و بر اساس نسبت قدرت دارو در جلوگیری از بروز حمله و پلاک جدید در مقابل میزان عوارض دارو است.  نقطه قوت داروهای خط اول، کم عارضه بودن آنها است.  داروهای تزریقی (اینترفرون‌ها، گلاتیرامر) و داروهای خوراکی (تری‌فلونامید و دی‌متیل فومارات) را جزء داروهای خط اول به حساب می آورند. داروهای خط دوم شامل فینگولیمود و تایسابری است که از قدرت بیشتری برخوردار بوده و البته عوارض بیشتری هم دارند که عمدتا افزایش احتمال عفونت‌ها است. ریتوکسیماب و اکرلیزوماب نیز جزء داروهای خط دوم هستند اما نسبت به دو داروی دیگر عوارض کمتری دارند.

 

✅ بیماری ام‌اس را از لحاظ سیر پیشرفت به سه گروه می‌توان تقسیم کرد:

۱) نوع عود و بهبود که شایعترین شکل بیماری است. بیمار ظرف چند روز دچار علامتی مثل تاری دید یک چشم، دوبینی و یا مشکل تعادل می شود و سپس با درمان یا خودبخود ظرف چند ماه بهبودی پیدا می‌کند. بهبودی ممکن است کامل یا ناقص باشد. مابین این حمله با عود بعدی علایم و توانایی بیمار تغییری ندارد.

 

۲) نوع پیشرونده ثانویه حالتی است که بیمار مابین حملات که ممکن است چند ماه تا چند سال فاصله داشته باشد، بتدریج دچار کاهش توانایی می‌شود. مثلا بیماری که دچار عود با پلاک نخاعی شده و دچار ضعف پاها شده بوده و بهبودی پیدا کرده است، بتدریج متوجه می‌شود توانایی و سرعت راه رفتن وی بعد یک سال نسبت به سال قبل کمتر شده است.

 

۳) نوع پیشرونده اولیه که حدود ۱۰درصد موارد بیماری ام‌اس را تشکیل می‌دهد، سابقه عود و حمله وجود ندارد و بتدریج و طی چندین سال بیمار دچار ضعف و ناتوانی حرکتی می‌شود. بیشتر علایم این نوع مربوط به نخاع است و با مشکل راه رفتن و مشکلات ادراری خود را نشان می‌دهد.
 


👉 www.t.me/Ameli_Office    کانال تلگرام مطب دکتر جواد عاملی

📩 @DrAmeli             راه ارسال سوال📩

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی