دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

در این وبلاگ بیماریهای مغز و اعصاب، اخبار و پیشرفت های جدید در این زمینه به زبان ساده و قابل استفاده عموم نوشته خواهد شد. بدلیل عدم فرصت کافی امکان پاسخگویی خصوصی مقدور نیست. لذا فقط به سوالاتی که موافقت برای انتشار عمومی در آن درج شده باشد با حفظ محرمانگی پرسشگر و پس از ویرایش مختصر، پاسخ بصورت عمومی منتشر خواهد شد.

ریتوکسیماب و تب

جمعه, ۱۴ شهریور ۱۳۹۹، ۱۰:۵۵ ق.ظ

🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻پرسش و پاسخ🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻

🆔 @Ameli_Office
📩 پرسش:

 

با سلام . بعد از تزریق دوز پنجم ریتوکسی مپ دچار لرز، ضعف، بی خوابی، خستگی مفرط. احساس سرما، تعریق شبانه، تب، سفیدی زبان شده ام. آزمایش و سونو از کبد و کلیه هم داده ام همه نرمال بوده. از منزل که بیرون میروم در برگشت دچار ضعف شدید و بعد تب میشوم. لطفا راهنماییی کنید ممنون 


🆔 @Ameli_Office
🖋 پاسخ: 👇👇👇

 

✅ ریتوکسیماب با سرکوب لنفوسیت ب، که از عوامل اصلی مبارزه با عفونت‌ها است، احتمال بروز و یا فعال شدن عفونت‌های نهفته در بدن را بیشتر می کند. به همین دلیل قبل از شروع دارو، یک بررسی کلی از لحاظ عفونت‌ها بویژه هپاتیت ویروسی و عفونت ادراری انجام می شود. 

 

✅ قبل از شروع ریتوکسیماب (و همینطور اکرلیزوماب و فینگولیمود)، بررسی از لحاظ واکسیناسیون انجام می شود، و اگر واکسیناسیون کامل نباشد توصیه به تکمیل آن قبل از شروع درمان می شود.


 

✅ در فردی که تحت درمان ریتوکسیماب دچار تب می‌شود، علاوه بر هپاتیت، باید بررسی گسترده از لحاظ طیف وسیعی از عفونت های باکتریایی و ویروسی که قسمت‌های مختلف بدن مثل ریه، دستگاه ادراری و گوارشی و حتی مغزی را دچار می کنند، انجام شود. بنابراین مهم است که با شروع تب به پزشک معالج و متخصص بیماریهای عفونی مراجعه شود.

 

✅ در افرادی که علاوه بر کاهش لنفوسیت، مقدار نتروفیل هم کاهش پیدا می کند، و همینطور در کسانیکه مقدار پادتن ها، که از عوامل مهم مقابله با عفونت است، نیز کاهش پیدا می کند، احتمال عفونت بیشتر می‌شود. در این شرایط علاوه بر قطع دارو، از داروهایی که جبران کننده این کمبود هستند مثل IVIG، در کنار درمان عفونت با آنتی بیوتیک  استفاده می شود.

 


👉 www.t.me/Ameli_Office    کانال تلگرام مطب دکتر جواد عاملی

📩 @DrAmeli             راه ارسال سوال📩

  • جواد عاملی مازندرانی

ام اس

اکرلیزوماب

تب

ریتوکسیماب

عفونت

هپاتیت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی