دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

در این وبلاگ بیماریهای مغز و اعصاب، اخبار و پیشرفت های جدید در این زمینه به زبان ساده و قابل استفاده عموم نوشته خواهد شد. بدلیل عدم فرصت کافی امکان پاسخگویی خصوصی مقدور نیست. لذا فقط به سوالاتی که موافقت برای انتشار عمومی در آن درج شده باشد با حفظ محرمانگی پرسشگر و پس از ویرایش مختصر، پاسخ بصورت عمومی منتشر خواهد شد.

ریتوکسیماب و کرونا

پنجشنبه, ۱۳ آذر ۱۳۹۹، ۰۴:۵۸ ب.ظ

🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻پرسش و پاسخ🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻

🆔 @Ameli_Office
📩 پرسش:

 

من مبتلا به بیماری ام اس هستم و الان دارم ریتوکسی ماب تزریق می کنم آیا برای من که یک بار به بیماری کوید ۱۹ مبتلا شدم و خوب شدم میشه به درمان با ریتوکسی ادامه دادم یا اینکه خطرناکه و باید به داروهای اینترفرون برگردم


🆔 @Ameli_Office
🖋 پاسخ: 👇👇👇


 

✅ ریتوکسیماب از جمله داروهایی بوده که نسبت به داروهای دیگر بیماری ام‌اس، احتمال ابتلای به عفونت کرونا با آن بیشتر بوده است. اما نتایج آماری نشان داده که در بیماران مبتلا به ام‌اس تحت درمان، عوامل دیگری بغیر از نوع دارو در افزایش خطر ابتلاء و تشدید بیماری کووید نقش داشته‌اند. مهمترین این عوامل: سن بالا، چاقی، ناتوانی شدید ناشی از ام‌اس و بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت، فشار خون و بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری مزمن ریوی بوده‌اند. در بیمارانی‌که این عوامل خطر را نداشته‌اند میزان ابتلاء و شدت بیماری همانند سایر افراد جامعه بوده است.

 

✅ داروی ریتوکسیماب اثر نسبتأ طولانی دارد و تصمیم گیری برای ادامه آن و یا تغییر به داروهای کم خطرتر بستگی به وضعیت بیمار دارد. اگر فردی باشد که عوامل خطر فوق در وی وجود داشته باشد، شاید تغییر دارو به انواع کم خطرتر مثل دی متیل فومارات و یا اینترفرون‌ها منطقی باشد. البته چنین تغییری از داروی قوی‌تر به ضعیف‌تر با خطر عود و تشدید بیماری نیز همراه خواهد بود. 

 

✅ اگر عوامل خطر وجود نداشته باشد، بعد از بهبودی کامل و رفع عفونت از بدن می توان در مورد ادامه ریتوکسیماب تصمیم گیری کرد. اگر تصمیم به ادامه دارو گرفته شد، افزایش فاصله تزریق‌های شش ماهه بر اساس میزان لنفوسیت‌های خون نیز در حالیکه تاثیر دارو حفظ می شود، از احتمال بروز عفونت کم می کند. 

 


👉 www.t.me/Ameli_Office    کانال تلگرام مطب دکتر جواد عاملی

📩 @DrAmeli             راه ارسال سوال📩

  • جواد عاملی مازندرانی

ام اس

ریتوکسیماب

کرونا

کووید

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی