دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

در این وبلاگ بیماریهای مغز و اعصاب، اخبار و پیشرفت های جدید در این زمینه به زبان ساده و قابل استفاده عموم نوشته خواهد شد. بدلیل عدم فرصت کافی امکان پاسخگویی خصوصی مقدور نیست. لذا فقط به سوالاتی که موافقت برای انتشار عمومی در آن درج شده باشد با حفظ محرمانگی پرسشگر و پس از ویرایش مختصر، پاسخ بصورت عمومی منتشر خواهد شد.

عفونت مغزی PML

جمعه, ۲۲ اسفند ۱۳۹۹، ۰۳:۴۰ ب.ظ

🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻پرسش و پاسخ🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻

🆔 @Ameli_Office
📩 پرسش:

 

میخواستم بدونم علائم ویروس مغزی در استفاده از داروی تایسابری چیست ؟؟ چطور متوجه بشیم

 
🆔 @Ameli_Office
🖋 پاسخ: 👇👇👇

 


✅ عفونت مغزی که در زمینه مصرف داروی تایسابری ممکن است بروز کند بنام PML معروف است که توسط ویروسی بنام JCV ایجاد می‌شود. اکثر افراد در دوران کودکی و نوجوانی به این ویروس آلوده می‌شوند اما این آلودگی بدون علامت است. در افراد طبیعی ویروس بصورت غیر فعال در بافت بدن باقی می‌ماند. با ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن ویروس می‌تواند شروع به فعالیت کرده و موجب علایم عفونت مغزی شود. 

 

✅ داروی تایسابری مانع ورود لنفوسیت‌ها به سیستم عصبی مرکزی می شود و با مهار التهاب در مغز مانع پیشرفت بیماری می‌شود. در افرادی‌که اندکس JCV مثبت است، هر قدر مقدار اندکس بالاتر باشد و هر قدر مدت درمان طولانی‌تر شود، احتمال عفونت PML بیشتر می‌شود. بطوری‌که از حدود یک در ده‌هزار در افراد منفی به ۹ در ده‌هزار با اندکس بالای ۱/۵ بعد از دو سال مصرف دارو می‌رسد. البته خوشبختانه تاکنون مورد ثابت شده‌ای از این عفونت بدنبال مصرف تایسابری در ایران مشاهده نشده است.

 

✅ علایم عفونت PML بصورت تدریجی و آهسته بروز می‌کند. علایمی مثل ضعف تدریجی یک نیمه از بدن، اختلال تدریجی تکلم، اختلال تدریجی شناختی و حالت گیجی و منگی و حواس پرتی، اختلال تعادل در راه رفتن، خواب آلودگی و تشنج از جمله علایم احتمالی PML هستند. در صورت شک به این عفونت، برای اثبات تشخیص MRI و بررسی مایع نخاع انجام و داروی تایسابری قطع می‌شود. 
 


👉 www.t.me/Ameli_Office    کانال تلگرام مطب دکتر جواد عاملی

📩 @DrAmeli             راه ارسال سوال📩

  • جواد عاملی مازندرانی

PML

jcv

ام اس

تایسابری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی