دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

در این وبلاگ بیماریهای مغز و اعصاب، اخبار و پیشرفت های جدید در این زمینه به زبان ساده و قابل استفاده عموم نوشته خواهد شد. بدلیل عدم فرصت کافی امکان پاسخگویی خصوصی مقدور نیست. لذا فقط به سوالاتی که موافقت برای انتشار عمومی در آن درج شده باشد با حفظ محرمانگی پرسشگر و پس از ویرایش مختصر، پاسخ بصورت عمومی منتشر خواهد شد.

پارکینسون و نوروپاتی

پنجشنبه, ۱۳ آذر ۱۳۹۹، ۰۸:۱۳ ب.ظ

🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻پرسش و پاسخ🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻

🆔 @Ameli_Office
📩 پرسش:

 

مردی هستم ۵۴ ساله که دو سال پیش با علایم کندی حرکت خفیف و خشکی دست راست خفیف و بدون لرزش پزشک تشخیص پارکینسون دادند. تا دو ماه پیش با مصرف روزی دو آمانتادین وضعیتم خوب بود تا اینکه کندی و خشکی  عضلات دست  راستم بیشتر شد و شروع به مصرف روزی یک آمانتادین و ۳ نوراستور ۱۲۵ کردم. در این دو ماه وضعیتم بهتر که نشد هیچ دچار نوروپاتی شدید شدم بطوریکه دستها و پاهایم  سوزن سوزن میشود و به شدت  بیحس شده اند بطوریکه در راه رفتن و برخواستن دچار مشکلم. آیا این نوروپاتی از پارکینسونم است یا از مادوپار و آیا درمان دارد؟ و آیا با توجه بهبود نیافتن کندی و خشکی دست راستم باید مادوپار را با داروی دیگری جایگزین کنم؟ 


🆔 @Ameli_Office
🖋 پاسخ: 👇👇👇


 

✅ وجود سوزن سوزن شدن، گزگز دست و پا، گرچه یکی از علایم نروپاتی (آسیب رشته‌های اعصاب محیطی در دست و پا) است ولی الزاما هر کسی دچار این علایم شد نمی توان گفت نروپاتی دارد. کما اینکه در بسیاری از بیماران مبتلا به پارکینسون، بدون وجود مشکل نروپاتی این شکایات ممکن است وجود داشته باشد. برای اثبات وجود نروپاتی، علاوه بر معاینه، نیاز به انجام نوار عصب و عضله است.

 

✅ البته شیوع نروپاتی در بیماری پارکینسون بیش از سایرین است. از طرفی مصرف طولانی لوودوپا (مادوپار) نیز از علل احتمالی بروز نروپاتی است. کمبود ویتامین‌های گروه ب از علل احتمالی در این شرایط می باشد. مصرف ویتامین‌های گروه ب در پیشگیری و درمان این نوع نروپاتی موثر است.

 

✅ گاهی اوقات همزمان با بیماری پارکینسون، علل دیگری مثل دیابت وجود دارد که سبب نروپاتی شده است و باید درمان آنها مدنظر قرار گیرد.

 


👉 www.t.me/Ameli_Office    کانال تلگرام مطب دکتر جواد عاملی

📩 @DrAmeli             راه ارسال سوال📩

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی