دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

در این وبلاگ بیماریهای مغز و اعصاب، اخبار و پیشرفت های جدید در این زمینه به زبان ساده و قابل استفاده عموم نوشته خواهد شد. بدلیل عدم فرصت کافی امکان پاسخگویی خصوصی مقدور نیست. لذا فقط به سوالاتی که موافقت برای انتشار عمومی در آن درج شده باشد با حفظ محرمانگی پرسشگر و پس از ویرایش مختصر، پاسخ بصورت عمومی منتشر خواهد شد.

توهم و بیماری پارکینسون

شنبه, ۲ دی ۱۳۹۶، ۱۰:۳۷ ق.ظ


📩 سوال:


پدر من ۶۵ ساله هستند و حدودا ۱۲ سال است دچار بیماری پارکینسون هستند و قرص مادوپار ۲۵۰ و آمانتادین مصرف میکنند که مصرف الان ایشون هر دو ساعت و نیم  یک عدد مادوپار و روزانه چهار عدد آمانتادین می‌باشد که متاسفانه چند ماهی است که دچار توهم شده‌اند مثلاً می‌گویند اونایی که تو صفحه نمایش تلویزیون هستند ما رو می‌بینند و با ما صحبت می‌کنند و یا توهمات دیگر . سوالم این است آیا این توهم ها می‌تواند از مصرف زیاد دارو ها باشد؟ و برای درمان چه راهکاری پیشنهاد می‌فرمایید.


🖋 پاسخ: 


✅ توهم، بویژه توهمات بینایی، از یافته‌های شایع در مراحل پیشرفته بیماری پارکینسون است. بطوریکه بعد از ۲۰ - ۱۵ سال از شروع بیماریشان گذشته باشد تا حدود ۴۰ درصد توهم را تجربه می‌کنند.


✅ در برخی بیماریهای مشابه بیماری پارکینسون از همان سال‌های اولیه بیماری، توهم ممکن است بروز کند.


✅ هر قدر سن بیمار بیشتر باشد و بویژه اگر اختلال حافظه هم داشته باشد احتمال بروز توهم بیشتر است. مشکلات بینایی و شنوایی نیز احتمال ظهور توهم را بیشتر می کند.


✅ برخی عوامل ثانویه مثل عفونت‌ها، از دست دادن مایعات بدن بدلیل تغذیه نامناسب یا مثلاً اسهال و یا بهم خوردن تعادل الکترولیتهای خون، سبب بروز توهم در بیماری که قبلاً مشکلی نداشته می شود.


✅ با پیشرفت بیماری افزایش داروهای ضد پارکینسون اجتناب ناپذیر است و توهم از عوارض اکثر این داروها است. احتمال بروز توهم با برخی داروها مثل بی پریدن، تریفن و آمانتادین بیش از سایر داروهای ضد پارکینسون است.


🔴 در صورت بررسی و رد عوامل مستعد کننده توهم، راهکار بعدی اصلاح داروهای ضد پارکینسون است، گرچه احتمال تشدید مشکل حرکتی با اینکار وجود دارد. بنابراین باید بین شدت توهم و شدت سفتی عضلانی با تنظیم دارویی تعادلی برقرار کرد تا هر دو در حداقل شدت ممکنه باشند.


🔴 در مواردی که با اصلاح موارد فوق توهم برطرف نشود و توهم نیز غیر قابل تحمل و آزار دهنده باشد می‌توان از داروهای ضد توهم کمک گرفت.


 www.t.me/Ameli_Office       کانال مطب دکتر جواد عاملی


📩 @DrAmeli             راه ارسال سوال 📩

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی