دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

در این وبلاگ بیماریهای مغز و اعصاب، اخبار و پیشرفت های جدید در این زمینه به زبان ساده و قابل استفاده عموم نوشته خواهد شد. بدلیل عدم فرصت کافی امکان پاسخگویی خصوصی مقدور نیست. لذا فقط به سوالاتی که موافقت برای انتشار عمومی در آن درج شده باشد با حفظ محرمانگی پرسشگر و پس از ویرایش مختصر، پاسخ بصورت عمومی منتشر خواهد شد.

MND

سه شنبه, ۵ دی ۱۳۹۶، ۰۲:۰۸ ب.ظ


📩 سوال: 


🔺 من ۴۲ سالمه، پای راستم خیلی لاغر شده بود و دست راستم هم کمی ضعیف است. مچ  پای راست مدام  پیچ می‌خورد.  MRI و آزمایش خون همه سالم بودن ولی با گرفتن نوار عصب و عضله تشخیص ابتدای بیماری MND رو داده‌اند. آیا امکان پیشرفت این بیماری هست؟


🖋 پاسخ: 👇👇👇


🔵 سلولهای عصبی حرکتی مغز و نخاع مسئول تحریک عضلات و ایجاد حرکت هستند. در بیماری موسوم به MND این سلولها دچار آسیب و تخریب تدریجی می شوند. 


🔵 در این بیماری بتدریج احساس ضعف و کاهش قدرت عضلانی در دست و پا بروز می کند و کم‌کم عضلات دست و پا لاغر می شود. گاهی احساس پرپر زدن عضلات و احساس درد و گرفتگی هم دیده می‌شود. در برخی موارد شروع بیماری با اختلال بلع و تکلم است.


🔵 سیر پیشرفت بیماری در همگان یکسان نیست. در اکثریت بتدریج علایم شدیدتر می شود. در برخی موارد بیماری ممکن است سالها متوقف بماند.


🔵 هنوز علت دقیق بیماری و آسیب سلول‌های عصبی شناخته نشده است.


🔵 تشخیص بیماری بر اساس علایم و معاینات و رد سایر بیماریهای مشابه است. نوار عصب و عضله موجب تأیید تشخیص می‌شود.


🔵 تحقیقات وسیعی در زمینه درمان این بیماری در جریان است. در حال حاضر درمان قطعی برای بیماری یافت نشده است. داروهایی که تاکنون مورد تایید قرار گرفته‌اند ریلوزول و Edaravone  هستند که سبب کند شدن سیر پیشرفت بیماری می شود. 


🔵 درمان‌های توانبخشی و ورزش و تغذیه مناسب نیز در کند کردن سیر بیماری و افزایش قدرت عضلانی مؤثر است.



👉 www.t.me/Ameli_Office        کانال تلگرام مطب دکتر جواد عاملی


📩 @DrAmeli           راه ارسال 📩

  • جواد عاملی مازندرانی

ALS

Edaravone

MND

ریلوزول

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی