دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

دکتر جواد عاملی مازندرانی

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب

در این وبلاگ بیماریهای مغز و اعصاب، اخبار و پیشرفت های جدید در این زمینه به زبان ساده و قابل استفاده عموم نوشته خواهد شد. بدلیل عدم فرصت کافی امکان پاسخگویی خصوصی مقدور نیست. لذا فقط به سوالاتی که موافقت برای انتشار عمومی در آن درج شده باشد با حفظ محرمانگی پرسشگر و پس از ویرایش مختصر، پاسخ بصورت عمومی منتشر خواهد شد.

صرع، تلویزیون و بازی کامپیوتری

يكشنبه, ۴ تیر ۱۳۹۶، ۰۵:۲۱ ب.ظ

نورهای شدید و متناوبی که از لامپ و یا کامپیوتر و تلویزیون ساطع می شوند، و همینطور طرح های متناوب سیاه و سفید و یا رنگی تلویزیون، در افراد مستعد سبب بروز حمله تشنج می توانند به شوند.

2 تا 3 درصد افراد مبتلا به صرع، زمانیکه در مقابل چنین نوری قرار گیرند دچار تشنج می شوند. افراد مستعد دیگری هم هستند که فقط در مقابل نور شدید و یا طرح های متناوب تلویزیون دچار حمله می شوند و در سایر اوقات حمله ای ندارند که به این موارد صرع رفلکسی به نور گفته می شود.

بیشترین سن احتمال بروز حمله تشنج با نور، دوران کودکی و نوجوانی است و با افزایش سن از شیوع آن کاسته می شود. اگرچه در دخترها این موارد شایعتر است اما چون پسرها بیشتر بازی کامپیوتری می کنند موارد مراجعه در پسران بیشتر مشاهده می شود.

هر قدر شدت نور بیشتر باشد و بویژه نور قرمز و بخصوص با تناوب تابش 3 بار در ثانیه، احتمال بروز حمله بیشتر است. همینطور هر قدر نور محیط کمتر باشد و به منبع تابش و یا صفحه تلویزیون و کامپیوتر نزدیکتر باشد این احتمال بیشتر می شود.

طرح های تناوبی چند ضلعی، نواری و یا دایره ای سیاه و سفید و یا رنگی هم بویژه اگر مقدار تناوب تغییر رنگ 20 بار در ثانیه باشد در افراد مستعد سبب بروز تشنج می تواند بشود. در این موارد نیز شدت نور، شدت تمایز رنگ، کمی نور محیط و نزدیکی به صفحه تلویزیون در احتمال بروز تشنج موثر است.



برای پیشگیری از تشنج بهتر است موارد زیر رعایت شود.

  1. از شدت نور و تمایز رنگ تلویزیون و یا بازی کامپیوتری بکاهیم. بویژه اگر مقدور باشد از نسبت رنگ قرمز به آبی کاسته شود.
  2. نور محیط کم نباشد.
  3. صفحه نمایش بازی کامپیوتری کمتر از 12 اینچ باشد. و فاصله تا صفحه نمایش حداقل 4 برابر قطر دو گوش صفحه و یا بیش از 60 سانتیمتر باشد.
  4. از بازی بیش از یک ساعت پرهیز شود.
  5. از صفحه نمایش LCD برای بازی کامپیوتری استفاده شود.
  6. فاصله تا تلویزیون بیش از 3 متر باشد.
  7. برای تغییر برنامه و یا خاموش کردن از دستگاه کنترل راه دور استفاده شود و یا اگر به تلویزیون نزدیک می شود با دست روی یک چشم را به پوشاند.
  8. از رفتن به محیط هایی که نور شدید و متناوب تابیده می شود (مثل رستوران و کنسرت ها) اجتناب شود و  یا از عینک پولاریزه آبی یا عینک معروف به Z1 استفاده شود.


کانال تلگرام: www.t.me/Ameli_Office


  • جواد عاملی مازندرانی

TV

Z1 eyeglass

بازی

تلویزیون

صرع

کامپیوتر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی